Kritiek op Schiphol na stranden toestel

Aangepast

De Turkse luchtvaartmaatschappij Corendon Airlines wil opheldering van Schiphol na het stranden van een Boeing 737 zaterdagavond. Het gebruik van de korte Oostbaan zou onverantwoord zijn bij slecht weer. Corendon gaat vanmiddag voor overleg naar Schiphol.

Bij de landing zou er sprake zijn geweest van aquaplaning. Dat betekent dat het water tussen de band van een rijdend voertuig en het wegdek ervoor zorgt dat het voertuig onbestuurbaar wordt.

Bij het incident raakte niemand van de 166 passagiers gewond, maar de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Onderzoeksraad voor Veiligheid hebben wel een onderzoek ingesteld.

Opvang

Ook is er kritiek op de manier waarop de passagiers zijn opgevangen na het incident. Passagier Werner van de Wouw noemt de opvang "dramatisch". Er was volgens hem geen enkele regie tussen de luchthaven en de vliegmaatschappij. Daardoor raakten passagiers "opgefokt".

Volgens Van de Wouw zijn er grondregels overtreden. De passagiers hadden samen opgevangen moeten worden met een kop koffie. "Geschrokken mensen liepen verloren rond. Niemand had de regie."

Van de Wouw is in het dagelijks leven lid van het rampenteam van het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven. Hij wil officiële klachten indienen bij zowel Schiphol als Corendon.

Punt van aandacht

Schiphol heeft laten weten dat het incident onder de lichtste alarmvorm valt. Wanneer de passagiers weer uit het vliegtuig zijn en er zijn geen gewonden, dan wordt dat normaal verzorgd door de luchtvaartmaatschappij.

Nazorg voor passagiers is wel een punt van aandacht. Schiphol erkent dat het een punt van verbetering is dat nader geëvalueerd gaat worden. Er wordt onderzoek gedaan naar het incident.

STER Reclame