Verkoop biologische zuivel groeit

tijd van publicatie Aangepast

Door economieredacteur Jeroen Schutijser

Ondanks de economische crisis groeit de verkoop van biologische zuivel dit jaar opmerkelijk. "Zo zeer zelfs, dat zuivel nog voor het einde van dit jaar de verkoop van biologische aardappels, groenten en fruit zal overtreffen", zegt Maurits Steverink van de Taskforce Biologische Landbouw.

Dit is mede te danken aan initiatieven van de zuivelsector zelf. Zo worden merken als FrieslandCampina, Boerenland, Almhof, Albert Heijn en Arla Food steeds actiever op de markt van biologische zuivel. Dat verhoogt de omzet.

Import

Maar dit positieve nieuws kent ook een keerzijde. Door de fors toenemende vraag naar biologische zuivel is er in ons land krapte ontstaan. "Er moet momenteel biologische melk worden geïmporteerd uit Duitsland en Denemarken. Nederland telt nu zo'n 325 biologische melkveehouders, daar zouden er best nog 40 à 50 bij kunnen", stelt Steverink.

Maar dat gaat niet van vandaag op morgen. "Het kost vaak jaren", zegt Gerard Keurentjes, melkveehouder in Rutten (Noordoostpolder). Eigenlijk begon hij onbewust tien jaar geleden al het pad van de duurzame melkveehouderij op te gaan. "Het was alleen maar productiegericht, geldgericht. Ik wilde anders gaan werken." En vanaf 9 oktober is hij echt biologisch gecertificeerd en wordt zijn melk biologisch verwerkt.

Uitdaging

Biologisch krachtvoer, geen bestrijdingsmiddelen meer, geen kunstmest meer en alleen bij hoge uitzondering gebruik van antibiotica: dat is de nieuwe werkwijze van Keurentjes met zijn zeventig melkkoeien. Hij hoopt dat meer van zijn collega's de nieuwe weg in willen slaan. "Ik vind het in ieder geval een fantastische uitdaging."

Overigens moet bij al dit nieuws wel een kanttekening worden geplaatst: de markt van biologische producten is en blijft in Nederland nog zeer gering. Het totale marktaandeel van biologisch is slechts een schamele 2,5 procent.

STER Reclame