Het gaat voor het eerst in enkele jaren weer wat beter met enkele dagbladen. Veel landelijke kranten zagen hun betaalde oplage in het tweede kwartaal stijgen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van Het Oplage Instituut (HOI).

Het AD kreeg er de meeste lezers bij. Na een jarenlange daling steeg de oplage van deze krant van 390.000 vorig jaar naar boven de 400.000

Ook de Volkskrant, NRC Handelsblad, nrc.next, De Telegraaf en Trouw hadden meer lezers.

Trend

Het Financieele Dagblad, dat de afgelopen jaren als één van de weinige kranten groeide, zag zijn oplage teruglopen. Ook veel regionale kranten verkochten minder exemplaren.

De Persgroep Nederland, eigenaar van het AD, de Volkskrant en Trouw is blij met de oplagestijging. "We hopen dat hiermee een structurele trend is ingezet." De Volkskrant profiteert van de overgang eerder dit jaar op het tabloidformaat, zegt De Persgroep. "Bestaande lezers waarderen dat en we hebben ook nieuwe lezers gekregen."

Het AD is "nieuwsgerichter en sprankelender" geworden. "En we proberen nieuwe lezers voor een langere periode te binden. In plaats van een goedkoop abonnement voor enkele weken, hebben we nu aanbiedingen die langer werken."

STER reclame