Door verslaggever Jeroen Schutijser

Veel kleine modewinkels willen dat de uitverkoop weer aan banden wordt gelegd. Zoals vroeger, toen de Nederlandse wet twee maanden opruiming toestond: in januari uitverkoop van winterkleding, in juli de zomerse spullen.

Een pleidooi hiervoor wordt volgens Jos de Jong, groothandelaar in kindermode, enorm gesteund. Vooral door kleinere winkels. "Op dit moment heeft de winkelier te weinig tijd om de handel regulair te verkopen, zonder korting dus. En die kortingen lopen soms op tot 60 of 70 procent. Doordat winkels elkaar zo opjagen, blijft er te weinig winst over. Er moet bijna geld bij. De situatie is onhoudbaar."

Onderspit

Hij vreest dat kleine winkels op deze manier het onderspit delven. "Ketens doen zelf hun productie. Grootwarenhuizen kunnen daardoor makkelijker afprijzen. Ze voelen er veel minder van."

Hij wil terug naar de jaren 70, 80 toen Nederland nog een uitverkoopwet kende. "Zo raar is dat niet. In België kennen ze dat fenomeen nu nog, en in Italië zijn er ook meer regels. Als de politiek niet ingrijpt, zullen er veel kleine modewinkels verdwijnen. Daar ben ik van overtuigd."

Handhaving

De brancheorganisatie CBW-Mitex, waarbij zo'n 13.000 schoen-, sport- en modewinkels zijn aangesloten, weet dat de discussie in de achterban erg leeft.

Voorzitter Jan Meerman: "Onze achterban is verdeeld. De helft steunt het pleidooi, de andere helft niet. Ik snap hun argumenten. Maar het is een onmogelijke opgave. Hoe moet zo'n wet gehandhaafd worden? Toen de uitverkoop nog aan regels was gebonden, werd er door ondernemers veel misbruik van gemaakt. Werd de voordeur aangepast, en onder dat mom werd er dan uitverkoop gehouden. Want dan mocht het wel."

Afspraken

Volgens Meerman moet de oplossing niet van de overheid komen. "De oplossing moet zitten in afspraken die winkels met hun leveranciers maken. Daarmee kun je dat stunten tegengaan."

Afspraken die wel NMa-proof moeten zijn, want de kartelwaakhond verbiedt prijsafspraken. Meerman: "Ik ken grote merken die nu al afspraken maken met hun afnemers dat de winkels bijvoorbeeld voor de Kerst niet stunten met de prijzen. Zoiets is wel degelijk mogelijk."

Het ministerie van Economische Zaken is op de hoogte van de discussie maar zegt in een reactie dat zij geen voorstander is van ingrijpen in de prijzen. "Dat vinden wij echt niet meer van deze tijd."

STER reclame