NOS Nieuws Buitenland Aangepast

Panda per ongeluk vergast

In een dierentuin in China is per ongeluk een 21-jarige reuzenpanda vergast. Toen de ruimte naast het hok van het dier met chemische middelen werd schoongemaakt, lekten giftige gassen door een ventilatieschacht naar binnen.

De panda werd doodziek aangetroffen in haar kooi. Dierenartsen probeerden haar te reanimeren, maar het lukte niet meer om Quan Quan er bovenop te helpen.

De politie heeft de huurder van de ruimte naast het hok aangehouden. Er was in de jaren 90 een schacht tussen de twee gebouwen geboord om in de zomer voor verkoeling te zorgen voor Quan Quan.

Het Chinese publiek is woedend over de blunder. Quan Quan was de publiekslieveling in de dierentuin en de soort geldt als een symbool voor China.

Bedreigd

Bovendien gold Quan Quan als een bijzonder vruchtbare moeder: ze kreeg zeven keer een welpje. Dat is belangrijk, omdat panda's bijzonder bedreigd zijn: er zijn er wereldwijd nog geen tweeduizend van.

STER reclame