Hoe kon Saab winst maken?

Autofabrikant Saab meldt dat het bedrijf vorig jaar winst heeft gemaakt. Dat is misschien verwonderlijk, want vorig jaar was de Zweedse autobouwer nog ten dode opgeschreven, tot Spyker-topman Victor Muller het redde van de ondergang en overkocht van de Amerikaanse gigant General Motors.

Afschrijvingen

De winst is niet toe te schrijven aan goede verkoopsresultaten, want vorig jaar werden er met 40.000 Saabs 60 procent minder auto's verkocht dan het jaar voordien. Potentiële kopers wachtten immers af of het merk überhaupt zou overleven.

Nee, de winst komt op conto van afschrijvingen op 75 procent van de leningen en de verkoop van productiemateriaal. Daarmee werd uiteindelijk ruim 400 miljoen euro winst geboekt over het boekjaar 2009.

BAW C71 op basis van oude Saab 9-5

Chinese Saabs

Onder 'verkoop van productiemateriaal' valt te verstaan dat Saab de productielijn van de oude Saab 9-5 heeft verkocht aan de Chinese autobouwer BAIC.

Die brengt nu onder de merknaam BAW een gefacelifte versie van de ruime middenklasser op de markt, de C71. Het bedrijf kocht ook de intellectuele rechten op van het vorige model van de Saab 9-3 en gaat die als C60 een tweede leven geven. De hele transactie leverde Saab 1,2 miljard op.

Ambitie

De oude productielijn heeft nu plaats geruimd, en sinds kort rolt een nieuwe Saab 9-5 van de band, die voor het bedrijf het begin moet zijn van een ambitieuze doorstart.

Saab-woordvoerder Eric Geers: "In ons businessplan hebben we vooropgesteld dat we tegen 2012 winst gaan maken. We zijn nu bezig de nieuwe 9-5 te lanceren." Met dat nieuwe model wil Saab dit jaar al uitkomen op 50.000 à 55.000 verkochte auto's. Voor volgend jaar mikt Saab richting 100.000. "Als we vervolgens rond de 120.000 uitkomen tegen 2012, doen we het heel erg goed", blikt Geers vooruit.

Nieuwe modellen

Om die doelstelling te halen, breiden de Zweden hun gamma uit met twee nieuwe modellen: een breakversie van de 9-5 én de 9-4X SUV. En tegen 2012 zou een nieuwe 9-3 in de showrooms moeten staan.

Geers heeft er alvast goede hoop op: "We hebben anderhalf miljoen Saab-rijders ter wereld. Als daarvan een klein deel een nieuwe Saab koopt, komt het wel goed."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl