Vuvuzela: 'made in China'

Aangepast

Door correspondent Wouter Zwart

De 'hoorn van Afrika' wordt 'ie ook wel genoemd: de vuvuzela. Die zal voor altijd verbonden blijven met het WK Voetbal in Zuid-Afrika. Maar wie denkt dat de toeter ook echt Afrikaans is, komt bedrogen uit. De Vuvuzela is made in China.

De Ninghai Jiying Plastic-fabriek in de oostelijke provincie Zhejiang is een van de vele Chinese fabrieken die de toeters produceren. In grote bergen liggen ze verspreid door het gebouw: rood voor Spanje, blauw voor Italiƫ en Argentiniƫ en natuurlijk oranje. "Dat is momenteel onze meestgebruikte kleur", vertelt directeur Wu Yijun.

Zijn twee fabrieken draaiden het afgelopen halfjaar 24 uur per dag om een miljoen vuvuzela's te maken voor de export. Nu het einde van het toernooi nadert, produceert hij voornamelijk nog voor de binnenlandse markt. Want ook de Chinezen, zelf niet op het WK, maar grote liefhebbers van voetbal, blijken vatbaar voor de rage en toeteren er op straat vrolijk op los.

Cultuurverschil

In Zuid-Afrika wordt nog steeds geruzied over wie zich nu precies de ontdekker van de vuvuzela mag noemen en over wanneer de toeter het levenslicht zag. In China maakt het ze weinig uit. Daar zagen ze vooral al snel de potentie van het hebbeding.

"Al in 2006 reisde ik naar het WK in Duitsland om onze producten te promoten", vertelt directeur Wu. "Ik weet niet of het kwam door het cultuurverschil, maar dat ging toen niet goed. Een andere toeter vonden ze nog wel aardig, maar de vuvuzela kwam er niet in."

Waarschuwing

Maar de aanhouder wint, blijkt nu wel. De vuvuzela heeft zich ontpopt tot het meest besproken WK-attribuut uit de geschiedenis. Geliefd om de sfeer die hij naar de stadions brengt, gehaat om zijn brommende geluid, dat nog het meest lijkt op een zwerm woedende bijen.

Directeur Wu glimlacht om de kritiek: "Voetbal is een passionele sport. En mensen kunnen dat juist prachtig uiten met zo'n vuvuzela." Wel geeft Wu toe dat in mei het ontwerp van de toeter is aangepast, waardoor het lawaai niet langer de pijngrens van mensen kan overstijgen.

Voor de echt domme blazer is ten slotte nog een waarschuwing in het plastic gedrukt: 'niet in iemands oor toeteren'.

STER Reclame