Een FC Twente-fan verwoordt het op Twitter vandaag zo: "Alle partijen krijgen een sneer van het CPB en iedereen verklaart zich vervolgens tot winnaar. Net voetbaltrainers." Het is tekenend voor hoe er online over de doorrekeningen wordt gesproken. Want valt er wel iets te kiezen, zoals de directeur van het Centraal Plan Bureau vanmorgen zei, als iedereen zich het hardst op de borst klopt? Op verzoek van de NOS deed politiekedialoog.nl onderzoek naar de "buzz" op internet over het CPB. Ze brachten zo'n 1100 discussies in kaart. Niet heel veel, zegt ook de directeur Thijs Sprangers van het bureau. "Voor heel veel burgers is het best verwarrend, het pakt voor alle partijen gunstig uit en dat is voor de kiezer niet heel duidelijk. Misschien dat ze er daarom niet veel over spraken." Maar het kan ook komen omdat de campagneteams nog niet optimaal van de nieuwe media gebruik lijken te maken. "We hadden er meer van verwacht" zegt Sprangers. Op een dag als vandaag zouden de teams juist online hun achterban moeten mobiliseren en tekst en uitleg moeten geven. Niet zomaar als een roepende in de woestijn, wat nu op Twitter vaak lijkt te gebeuren, maar gericht. Op doelgroepen. "Zo ver zijn ze nog niet, het lijkt alsof ze bang zijn om ook online te pieken" aldus Sprangers. Lees hier de hele analyse van politiekedialoog

STER reclame