Door verslaggever Henrik-Willem Hofs

Met zwarte en witte fourwheeldrives rijden we het nieuwe land op over een net aangelegde asfaltweg. Het doet denken aan een convooi met vips. Een jaar geleden was dit de zee, maar nu is het een langgerekte zandbank met hier en daar een bulldozer of een graafmachine. Na een paar kilometer staat een grote bouwkeet, waar bouwvakkers bezig zijn met het aanleggen van de eerste kade.

De Tweede Maasvlakte is nog lang niet klaar, maar krijgt wel steeds meer vorm. De bouw ligt op schema en de kosten blijven binnen de perken. Dat is ook de boodschap die de projectorganisatie vandaag wil overbrengen.

Het moet gezegd worden: rondrijden over dit nieuwe stukje Nederland is indrukwekkend; een surrealistisch niemandsland waar bouwvakkers met behulp van enorme machines orde scheppen met zand, stenen en rotsblokken.

Bulkschepen

Sinds de start is er in totaal 129 miljoen kubieke meter zand opgespoten door grote sleephopperzuigers. Die vaartuigen zuigen het zand op van de bodem van de Noordzee. Voor het verstevigen van de zeewering is in totaal 7 miljoen ton steen nodig. De grote stenen worden door grote bulkschepen aangevoerd. Het grootste deel komt uit Noorwegen. Er ligt al 900.000 ton aan stenen klaar.

Indrukwekkend zijn ook de betonblokken die uit de vroegere zeewering van de eerste Maasvlakte komen. Duizend liggen er bij elkaar te wachten op hergebruik. In de volksmond wordt dit al 'klein Luxor' genoemd. Om deze en andere rotsblokken te kunnen plaatsen is er een speciale kraan gebouwd. Deze blockbuster lijkt rechtstreeks te komen uit een sciencefiction-film over gewelddadige robots. Eind juni gaat hij echt aan de slag.

Het meeste werk zit in de aanleg van leidingen, 13 kilometer aan wegen, 14 kilometer spoorlijn en natuurlijk de bouw van 700 hectare aan terminals en bedrijventerreinen.

Tegenslagen

De aanleg heeft in het verleden flinke vertraging opgelopen doordat de Raad van State een deel van de plannen afkeurde. Toen die goedkeuring er wel was, dreigden milieuorganisaties de aanleg met procedures te dwarsbomen. Het havenbedrijf heeft dat opgelost door een groot akkoord te sluiten met de milieu-organisaties.

Ook de economische crisis is niet helemaal aan de Tweede Maasvlakte voorbij gegaan. De verwachte groei in de containeroverslag wordt naar beneden bijgesteld. Dat betekent dat het nog jaren kan duren voordat de nieuw geplande containerterminals in vol bedrijf zullen zijn.

Maar de voorstanders van het nieuwe bedrijventerrein in zee zullen altijd zeggen dat de Tweede Maasvlakte op de groei is aangelegd. In 2013 moet het eerste containerschip aanmeren.

STER reclame