Turkse piloten reageerden niet goed

Aangepast

Turkish Airlines vlucht TK1951 is vorig jaar februari vlak voor de Polderbaan neergestort door een samenloop van een technische storing en fouten van zowel de piloten als de luchtverkeersleiding. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in zijn rapport dat vandaag is verschenen.

Aanleiding voor de uiteindelijk fatale serie gebeurtenissen is een storing in de linker radiohoogtemeter geweest. Dit instrument stuurde de automatische gashendel van de Boeing 737 aan.

De vliegtuigbouwer wist volgens de raad al sinds 2000 dat er structurele problemen met het onderdeel waren. Die speelden niet alleen bij Turkish Airlines, maar bij veel meer maatschappijen.

Bemanning

De piloot, zo blijkt uit de opnamen van de cockpit voicerecorder, constateerde dat het instrument kapot was, maar reageerde er niet op. Hij wist volgens de raad niet wat de consequenties van die storing waren. Namelijk dat het automatische gaspedaal erdoor in de stand stationair kwam te staan, waardoor het toestel in de eindfase van de landing te snel hoogte en snelheid verloor.

In de laatste minuut voor de crash leidde een serie niet adequate reacties van de bemanning uiteindelijk tot het neerstorten. Zo verzuimden de piloten een doorstart te maken. Ook reageerden ze niet goed op een waarschuwingssignaal van het stuur.

In een reactie op het rapport wijst Turkish Airlines iedere beschuldiging van de hand.

Weersomstandigheden

Volgens voorzitter Evert van Zwol van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers is het moeilijk om een toestel op 150 meter hoogte te laten doorstarten, maar het is zeker niet onmogelijk. "De marge is klein, maar het kan." Het lijkt er volgens hem op dat de bemanning te laat heeft gereageerd.

Piloten stellen dat de weersomstandigheden van de dag van het ongeluk (zicht 4500 meter, half bewolkt) niet bijzonder waren. Er viel goed op zicht te vliegen en te landen. Nederlandse piloten van de KLM en Transavia maken in zo'n situatie vaak een handmatige landing.

Van Turkish Airlines is bekend dat het piloten vraagt zoveel mogelijk op de automatische piloot te landen. Hierdoor zou het kunnen dat er een te groot vertrouwen in de automatische systemen komt, waardoor piloten het onvoldoende door hebben wanneer de systemen falen en een gevaarlijke situatie ontstaat.

Verkeersleiding

Tot slot wijst de raad naar de Luchtverkeersleiding Nederland. Zij lieten de Turken een zogeheten verkorte landing maken. Dat is een procedure waarbij het toestel dichter bij de baan (op 5 zeemijl) zijn laatste stukje daling inzet. Normaal is dat acht zeemijl. Volgens de onderzoekers kreeg de captain van de Boeing de opdracht zo te landen en niet het verzoek.

Boeing, dat volgens de raad niets deed met eerdere signalen dat er problemen waren met de hoogtemeters, zegt dat het de problemen wel degelijk serieus nam. De vliegtuigbouwer wijst erop dat de kansen op een crash heel klein waren.

STER Reclame