Storing vliegverkeer erger dan 9/11

time icon Aangepast

De verstoring van het internationale vliegverkeer door de IJslandse aswolk wordt door verschillende internationale luchtvaartorganisaties groter genoemd dan de chaos die ontstond na de aanslagen in 2001.

"We hebben nog geen precieze cijfers, maar we verwachten dat de impact groter is dan in 2001 als je het hebt over aantallen geschrapte vluchten en ongemak voor de passagiers", zegt een woordvoerder van de Internationale Civil Aviation Organization (ICAO), de VN-organisatie voor het luchtverkeer.

35.000 vluchten geschrapt

In 2001 werd het vliegverkeer in en naar de VS drie dagen stilgelegd om nieuwe aanslagen te voorkomen. Naar schatting 6000 vluchten met een miljoen passagiers aan boord moesten toen halsoverkop een nieuwe bestemming zoeken.

Vrijdag en zaterdag werden er 35.000 vluchten geschrapt vanwege de aswolk.

"Het luchtruim boven Europa is niet alleen belangrijk voor bestemmingsverkeer, maar ook voor vluchten die eroverheen gaan, op weg naar bestemmingen in Azië of het Midden-Oosten. Ook die vluchten ondervinden problemen", zegt een woordvoerder van de internationale luchtvaartorganisatie IATA.

Opgeschort

IATA schat dat elke dag zonder vliegverkeer luchtvaartmaatschappijen 150 miljoen euro kost. "Dit kan daarom wel eens duurder worden dan 9/11", schat de ICAO. 

"We zitten nu al op dag drie van deze enorme chaos, en we zien nog geen licht aan het eind van de tunnel", verzucht de IATA. 

Amstel Gold Race

De TV uitzending van de Amstel Gold Race gaat ondanks de sluiting van het luchtruim door: helikopters met NOS camera-mensen hebben toestemming gekregen boven het parcours in Zuid-Limburg te vliegen zodat de wedstrijd als vanouds in beeld kan worden gebracht.

Veel deelnemers aan de Amstel Gold race zijn met de trein of auto naar Limburg gekomen. Vooral voor de Spaanse wielerploegen was het improviseren: normaal vliegen die altijd naar wedstrjiden in België of Nederland. 

STER Reclame