Verkiezingscampagnes naar voorbeeld Obama

Aangepast

De campagnes voor de komende Tweede Kamerverkiezingen spelen zich meer dan ooit af op internet. Politieke partijen nemen social media-kenners aan of huren externe bureaus in om hun campagne-aanpak op internet uit te werken.

Social media-diensten als Twitter, Facebook en Hyves zijn de afgelopen jaren in Nederland steeds populairder geworden.

De VVD roept bijvoorbeeld de hulp in van Social Embassy. Dat bedrijf werkt een strategie uit waarmee kiezers via internet bereikt kunnen worden. Ook houdt het bedrijf in de gaten wat er over de VVD gezegd wordt op internet en over welke onderwerpen veel wordt gepraat. Met die informatie kan de VVD zijn campagne direct aanpassen.

Twitteren

De PvdA heeft hulp ingeroepen van internetzelfstandige Jaap Stronks, die voor de partij de internetstrategie uitstippelt. Daarbij is al besloten dat lijsttrekker Job Cohen waarschijnlijk niet gaat twitteren.

Het CDA wil met mensen van binnen de partij een aanpak bepalen en laat daar externe bureaus bij adviseren. Eén van die bedrijven is Studio Piraat, dat bij de gemeenteraadsverkiezingen werkte aan de jongerencampagne van de partij.

De lijsttrekker van D66, Alexander Pechtold, heeft donderdag het twitteren weer opgepakt. Femke Halsema twittert al langer. Zij heeft inmiddels meer dan 40.000 volgers.

'Stelt weinig voor'

De aanpak van de politieke partijen gaat nog lang niet ver genoeg, zegt onderzoeker David Nieborg van de Universiteit van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in nieuwe media en politiek. "Vergeleken met de presidentscampagne van Obama in de Verenigde Staten stelt dit weinig voor." 

De politieke partijen halen hun oude campagnedraaiboeken uit de kast en proberen daar social media aan toe te voegen, zegt Nieborg. "Dat werkt niet. Ze moeten met een schone lei beginnen en met radicale veranderingen komen."

Nieborg wijst op de miljoenen Amerikanen die in actie kwamen op Facebook en Twitter om Obama te ondersteunen. "Daar is zeker een jaar werk aan vooraf gegaan. In Nederland zitten we elf weken voor de verkiezingen en valt er van een social media-aanpak nog weinig te merken."

Yes, we Cohen

Vooral de PvdA laat volgens Nieborg kansen liggen. Nadat Job Cohen naar voren was geschoven als lijsttrekker, begonnen aanhangers een actie op internet met als slogan 'Yes, we Cohen', bedoeld als knipoog naar de 'Yes, we can' campagne van Obama. Al snel sloten zich duizenden mensen bij de actie aan.

Afgelopen woensdag noemde Cohen die vergelijking "knap overdreven". Dat had hij beter niet kunnen doen, zegt Nieborg. "Nu lijkt het erop dat hij zijn aanhangers niet serieus neemt. Cohen heeft juist de meeste kansen online omdat zoveel mensen enthousiast te zijn over zijn kandidatuur."

Inmiddels heeft Cohen alsnog een bedankvideo gemaakt, op internet geplaatst door zijn online campagneleider Stronks.

STER Reclame