Earth Hour, de jaarlijkse actie van het Wereld Natuur Fonds tegen klimaatverandering, is afgelopen etmaal de wereld over getrokken. De actie begon in Nieuw-Zeeland, in onder meer de stad Auckland. Zoals gebruikelijk bij dit soort wereldwijde actie begon het pas echt in Sydney, Australië. Daar gingen de lichten uit van het Opera House, de Harbor Bridge en in de binnenstad.

In een recordaantal van 125 landen gaven overheden en miljoenen burgers gehoor aan de oproep van het WNF om een uur lang het licht uit te doen. Vorig jaar waren dat nog 88 landen, in 2008 waren het er 35.

Dit jaar ging ook de Verboden Stad in Peking 'op zwart'. Dit tot tevredenheid van het Wereldnatuurfonds. "Om het hier te hebben is een ongelooflijk belangrijk teken dat China klimaatverandering serieus neemt", zei Jim Leape, directeur-generaal van het WNF, die in de Chinese hoofdstad was.

Trekpleisters Ook bij de piramides bij Caïro, Buckingham Palace en de Big Ben in Londen werden de lichten gedoofd. Het hoogste gebouw ter wereld, de Burj Khalifa in Dubai (828 meter), verdween eveneens in het donker.

In Nederland hebben zo'n drieduizend mensen aan de actie meegedaan. In Amsterdam deden onder andere de Zuidas, de ArenA, het Paleis op de Dam en Schiphol mee aan Earth Hour. In tientallen gemeenten werden kerken en torens tussen 20:30 uur en 21:30 uur niet verlicht.

Earth Hour is geëindigd in San Francisco, waar vandaag de Golden Gate Bridge de lichten uitdoet.

Schommelingen TenneT, de beheerder van het Nederlandse elektriciteitsnet, was volgens het WNF voorbereid op schommelingen in het elektriciteitsgebruik. In 2009 was tijdens Earth Hour een daling van 50 megawatt te zien in het stroomgebruik. Die hoeveelheid komt overeen met het gebruik van een half miljoen lampen. De lichten-uit-actie heeft volgens het Wereldnatuurfonds natuurlijk geen effect de opwarming van de aarde. Het gaat puur om een symbolische actie die de bewustwording moet vergroten.

De NOS is benieuwd naar uw foto's en video's van Earth Hour. U kunt uw gemaakte beelden van het evenement mailen naar ooggetuige@nos.nl.

STER reclame