Door onze klimaat- en energiecorrespondent Bram Schilham

KLM gaat vanaf volgend jaar tickets verkopen voor vluchten waarbij de vliegtuigmotoren gedeeltijk draaien op biokerosine. De luchtvaartmaatschappij wil de eerste zijn die de biobrandstof commercieel gebruikt.

Wereldwijd experimenteren bedrijven in de luchtvaartsector met allerlei vormen van nieuwe brandstof op plantaardige basis. Het gebruik is niet onomstreden. Volgens milieuorganisaties zitten er risico's aan grootschalig gebruik van planten als brandstof.   Vliegen op brandstof gemaakt van kokosolie of algen heeft de toekomst. Daarvan zijn de meeste luchtvaartmaatschappijen inmiddels overtuigd. Ook vliegtuigfabrikanten doen uitgebreid proeven met alternatieve brandstoffen.

Schaarste KLM meldt een toenemende vraag van klanten om schoner te kunnen vliegen. Maar de wereldwijde zoektocht naar de meest geschikte biokerosine komt niet alleen voort uit bezorgdheid over klimaatverandering. De luchtvaartsector zoekt naar alternatieven voor een toekomst waarin olie schaarser en duurder wordt. 

De grootste barrière is op dit moment nog de beschikbaarheid van de biobrandstof, die nog vijf keer zo duur is als traditionele kerosine van aardolie. Deskundigen verwachten dat de prijs in de komende jaren fors gaat dalen, als de productie op gang komt.

Voorlopig kiest KLM er voor om een beetje biokerosine bij te mengen bij de traditionele brandstof. De maatschappij wil daar mee beginnen als de offciële goedkeuring, de zogenoemde certificering, rond is. Dat moment wordt later dit jaar verwacht, zodat de commerciële inzet van biobrandstof volgend jaar van start kan gaan. 

Negatieve geluiden Milieuorganisaties staan niet allemaal te juichen bij de ontwikkelingen rond biobrandstof. Er zijn onderzoeken die aantonen dat de productie van biobrandstof niet goed, maar juist slecht is voor het klimaat.

Dat is het geval al de teelt van de gewassen veel energie en water kost of als er oerbossen voor moeten wijken. KLM wil zich richten op nieuwe generaties biobrandstof, die deze bezwaren niet kennen.

Zo kan er ook kerosine worden gemaakt van afvalstoffen of planteresten. Ook bepaalde algen kunnen dienen als basis voor biobrandstof. Om zich te weren tegen kritiek van de milieubeweging werkt KLM samen met het Wereld Natuur Fonds.    

STER reclame