Parcoursbouwer pareert kritiek: renners nemen te veel risico's

De vlakke etappes zouden te saai zijn en de afdalingen in de bergritten te gevaarlijk. Thierry Gouvenou, parcoursbouwer van de Ronde van Frankrijk, krijgt aardig wat kritiek te verduren.

Parcoursbouwer Gouvenou: renners nemen zelf te veel risico
De vlakke etappes zijn te saai en de afdalingen te gevaarlijk. Thierry Gouvenou, parcoursbouwer van de Tour, krijgt een hoop kritiek te verwerken deze Tour. Ayolt Kloosterboer zocht hem op.

Van de eerste tien etappes draaiden er vijf uit op een massasprint, de aanvallers waren steevast aan een kansloze missie bezig. Vier van die vijf ritten waren langer dan 200 kilometer. Nergens voor nodig, zegt menig wielervolger. Maar Gouvenou heeft er wel een verklaring voor.

"Neem de etappe van Troyes naar Nuis-Saint-Georges, dat is hemelsbreed een afstand van 170 kilometer. Maar helaas moesten we om veiligheidsredenen een lus maken van 35 à 40 kilometer om bij de finish te komen."

Porte moet Tour verlaten na harde val in afdaling Mont du Chat
In de afdaling van de Mont du Chat op weg naar finishplaats Chambéry gaan Richie Porte en Daniel Martin hard onderuit. Porte kan niet verder.

In de afdaling van de Mont du Chat gingen Richie Porte en Daniel Martin hard onderuit, onder anderen Bauke Mollema zei dat de afdaling te gevaarlijk was. Gouvenou is het daar niet mee eens.

"Het klopt dat er steile beklimmingen en lastige afdalingen in zaten. Maar de mentaliteit van de renners is ook veranderd de laatste tijd, ze gebruiken de afdalingen nu om een gat te slaan. Ze nemen veel meer risico's dan een paar jaar terug. Dat moet een keer in een val eindigen, Richie Porte was de klos, maar technisch was de afdaling niet te zwaar."

Aanpassen

Bovendien vindt Gouvenou dat de renners zich meer moeten aanpassen aan de omstandigheden. "Een Formule 1-coureur zal zijn auto afstemmen op het weer en het parcours. Dat doen wielrenners nooit, de UCI moet regels opstellen om te grote risico's te vermijden."

Kasteeltjes vinden hoort ook bij het parcoursbouwen

Als de start- en finishplaatsen van de etappes bekend zijn, gaat oud-renner Gouvenou aan de slag met de etappes. "Soms maak je een omweggetje voor een mooi kasteel, een rivier of een dal, dat hoort ook bij het parcoursbouwen."

"Maar tegen het einde telt vooral de veiligheid van de renners. Dan proberen we alle gevaren weg te nemen. Want als het op een sprint aankomt, moet alles zo netjes mogelijk zijn, zodat de renners alle ruimte hebben."