Voormalig Tourdirecteur Jean-Marie Leblanc in gesprek met demonstrerende brandweermannen tijdens de zeventiende etappe van de Tour de France in 1999. De brandweermannen gebruikten de Tour om actie te voeren voor beter arbeidsomstandigheden.
NOS Wielrennen

ASO hoopt dat politie-acties Tour meevallen

De ASO, organisator van de Tour de France, is wel wat gewend. Het grootste wielerspektakel ter wereld heeft in het verleden veel vaker te maken gehad met groeperingen die met acties tijdens de Tour probeerden aandacht voor hun standpunten te trekken. Spandoeken, demonstraties, blokkades: het is in het verleden allemaal voorgekomen in en rond Tour-etappes.

Nu dreigen in Nederland de politievakbonden om de eerste twee koersdagen van het Franse wielerevenement aan te grijpen voor acties. De Franse organisatoren hopen dat het niet zover zal komen en dat de proloog in Utrecht en de etappe een dag later naar Neeltje Jans normaal zullen verlopen.

​De Nederlandse politie wil kennelijk ook herrie maken via de Tour. Wij hopen echter op twee mooie koersdagen.

Een woordvoerder van de ASO

Nog geen noodscenario's

"We hebben woensdag van de plannen vernomen. We hopen dat de betrokken partijen voor de start van de Tour een oplossing vinden"', zegt een woordvoerder van de ASO.

Allerlei noodscenario's zijn in Parijs nog niet op tafel gekomen, zegt de woordvoerder. "We zijn altijd in overleg met de autoriteiten. Dus ook dit zal zeker ter sprake komen. We hebben vaker met acties te maken. De Tour trekt enorm veel aandacht. De Nederlandse politie wil kennelijk ook herrie maken via de Tour. Wij hopen echter op twee mooie koersdagen."

Anti-globalisten verstoren op 15 juli 2003 de tiende etappe van de Tour de France.

Motards

De Tourkaravaan wordt op de Nederlandse wegen begeleid door 35 motoragenten van de Franse gendarmerie en 25 motoragenten uit Nederland. "Ik kan er eigenlijk niet op vooruitlopen", zegt Ad Sanders, de hoofdcommandant van het team 'motards' dat tijdens de ritten in Nederland voor de begeleiding zorgt.

"Mogelijke routewijzigingen zijn een zaak van de ASO. Wij zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van de karavaan en de renners op de Nederlandse wegen", zegt Sanders. "Bij acties kunnen ze ook de koers nog neutraliseren."

Sanders wacht af wat er de komende dagen gaat gebeuren. "Volgens mij moeten de betrokken gemeenten een vergunning afgeven om acties te voeren. De gemeenten hebben ook een vergunning aan de Franse organisatoren verstrekt om de wedstrijd over Nederlands grondgebied te laten gaan. Het is dus vooral een zaak van de lokale autoriteiten. Ik ga ervan uit dat er de komende dagen nog wel overleg zal zijn tussen de partijen. Wij zullen zien wat dat oplevert."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl