Waarom de medailles in Rio heupen en dijen hebben

Een halve kilo goud om je nek hangen na je grote overwinning: het belangrijkste aandenken voor sporters op de Olympische Spelen is vaak de medaille. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan hoe die eruit moet zien. Sinds 2004 heeft de medaille een speciale betekenis, geïnspireerd op het land waar de Spelen worden gehouden. Dit is het verhaal van Rio.

Anna van der Breggen met haar gouden medaille voor het wielrennen

Het thema van Rio 2016 is A New World. De medailles zijn daarom voor het eerst heel duurzaam gemaakt. Zo zijn de gouden medailles compleet kwikvrij. In de medailles zit voor 30 procent aan gerecycled materiaal: de zilveren bestaan zelfs voor 92,5 procent uit gebroken spiegels, soldeerafval en oude röntgenplaten.

Het ontwerp van de medailles vergelijkt de kracht van de atleten met die van de Braziliaanse natuur. Het is voor het eerst dat de medailles dikker zijn in het midden en dunner aan de zijkanten. Op die zijkanten is de naam van de betreffende sport gegraveerd. De medailles wegen een pond.

Ook de Griekse godin Nikè, hét gezicht van de medaille, heeft een Braziliaanse make-over gekregen. "Rio de Janeiro is een stad vol rondingen in de zee en de heuvels, net als het lichaam van een Braziliaanse vrouw. Daarom heb ik Nikè volle heupen en dijen gegeven", zegt ontwerper Nelson Carneiro.

Nelson Carneiro ontwerpt de 'curvy' Nike

Hoewel het ontwerpen van medailles een oude traditie is, worden de goudplakken van Rio wel gemaakt met moderne technieken.

Carneiro heeft het design voor de Rio-medailles eerst in klei uitgewerkt, waarna een 3D-printer een stalen mal printte om de medailles te bestempelen. In totaal werden er 812 gouden, 812 zilveren en 864 bronzen medailles gemaakt. Hoe dat gaat? Bekijk het hier:

Marketingtruc?

Waarom de steden zo hun best doen op een bijzonder ontwerp van de medailles is volgens sporthistoricus Jurryt van de Vooren duidelijk: "Duizenden sporters en hun familie zien de medailles en krijgen het verhaal erachter te horen. Het is een perfecte marketingtruc voor de stad."

Hoe belangrijk een medaille nou echt is, verschilt volgens Van de Vooren per persoon. Hij kent sporters voor wie de medaille het belangrijkste bezit is. "Sjoukje Dijkstra bijvoorbeeld heeft hem in haar huiskamer hangen." Anderen weten weer niet wat ze ermee moeten doen en sommige atleten laten hem ook zelfs slingeren in een taxi. "Uiteindelijk blijft het vooral een symbolisch ding."

Deel artikel: