Occupy-beweging kan een verschil maken

  • Bonne Harkema

    Bonne Harkema 2012-01-29T15:54:24

    Eens, maar ik heb nogal problemen met de vraagstelling. Occupy maakt al een verschil. Dat 'verschil' zal wel gemaakt _moeten_ worden aangezien de natuurlijke reservebronnen steeds meer opraken en we dus wel zullen moeten veranderen omwille van onze kinderen en hun kinderen. Gentech bedrijven als Monsanto zijn niet de oplossing en naast de olie raakt ook zelf het uranium zo rond 2050 uitgeput. Wij als Occupiërs willen en kunnen niet langer geregeerd worden omdat we in een evolutionaire fase terecht zijn gekomen waarin we als mensheid volwassen raken en geen opvoeding of begeleiding van 'bovenaf' meer tolereren. Gezamenlijk komen we er wel uit en we hebben een broertje dood aan leiders die zich opwerpen omdat we ontdekt hebben dat SAMEN de dingen oplossen veel beter werkt. Aan de ene kant staan we met 1 been in het verleden en met het andere in onze gezamenlijke toekomst. Dit gaat natuurlijk eerst nog gepaard met ruzies, wrijving en meningsverschillen. Dit zal gaan afnemen als we leren meer en meer ons ego los te laten omdat we er achter zijn gekomen dat ons ego ons alleen maar in de weg staat bij onze zelfontplooiing en gedeelde zorg voor elkaar. Nee niemand heeft het recept over hoe de toekomst er precies uit gaat zien. We weten in elk geval 1 ding. De oude wereld deugd van geen kant en het word tijd dat steeds meer mensen dat gaan inzien. Wij willen geen oorlogen, onderdrukking maar wij willen gelijkheid voor iedereen en vrede. Maakt dat een verschil denken jullie of geloven jullie liever in bombarderende 'vredesmissies' in landen waar we helemaal niks mee te maken hebben? Is het normaal dan dat als je vreedzaam demonstreert pepperspray in je ogen krijgt of een gummipit in je nek? Dat je gearresteerd zou moeten worden omdat je vreedzaam bent? Ik heb een tegenvraag: Wanneer maken jullie nu eens het verschil? Objectief hoeft niet in te houden dat je je als een soort androïd opstelt. Toon je hart want jullie van het NOS staan toch ook middenin die wilde vuurzee die het leven momenteel beheerst. Kortom open die beerput en heb het lef onderwerpen aan te pakken waar niet lichtzinnig over gedacht mag worden. Het gaat om ons aller toekomst. In elk geval dank voor dat ik hier ff m'n woordje hebt mogen doen. Misschien maakt dat voor sommigen wel een verschil.

  • Seth Lievense

    Seth Lievense 2012-01-29T15:06:22

    Ja, maar wel door het begrip occupy breder te trekken dan de pleinen:
    'Occupy: voorbij de dynamiek van Beursplein.'
    http://limpidus.org/2011/11/17/occupy-voorbij-de-dynamiek-van-beursplein/

    (wie ben ik? http://nos.nl/artikel/303256-occupy-amsterdam-wie-zijn-het.html )

  • Laura  Haaima

    Laura Haaima 2012-01-29T14:32:29

    Omdat het niet gaat om een tentenkamp ... maar de ideeen en de bewustwordingsvergroting wat mensen zich allemaal laten aanmeten... dat is belangrijk... hoe wij tot consumenten worden gedrilled via zoveel invloeden...

  • Bernie van Knippenberg

    Bernie van Knippenberg 2012-01-29T12:49:12

    Occupy is de naam van een globale beweging van een uiting van een ontevreden gevoel. Het is dan ook geen goede vraag om te vragen of de occupy- beweging een verschil kan maken. Dat gebeurd al. De demonstraties over de hele wereld geeft aan dat de grens van controle en inperking bereikt is. Of het nu gaat over meningsuiting of economisch het maakt momenteel geen verschil meer uit. De hebzucht van de 1% is over de grens van incassering gegaan bij de 99%. Door die grens te overschrijden hebben ze zichzelf de das omgedaan want nu wordt alles op zijn kop gezet, de verantwoording en gehoorzaamheid die van de 99% werd gevraagd wordt nu omgekeerd. Regeringsleiders , multinationals en banken zullen zich nu moeten gaan verantwoorden en daarmee komt een heleboel en steeds meer corruptie, wanbeleid, fraude enz aan het licht. Het is dan ook niet meer te stoppen tenzij elk land een politiestaat gaat worden met als gevolg dat er nog meer demonstraties komen. De top, de 1% zal water bij de wijn moeten gaan doen anders gaat de vlam in de pan en vallen er veel slachtoffers. Transparantie in het handelen zal de enige manier zijn om dit te kunnen hanteren. Welzijn en veiligheid moeten momenteel belangrijker worden dan economisch gewin met ongelijkheid in de verdeling van beloning.

  • Martin Saathoff

    Martin Saathoff 2011-12-04T13:55:11

    Als actieve Occupyer zou ik geen doel hebben ? Mijn doel is om meer mensen bewust te maken. Zodat onze zogenaamde volksvertegenwoordigers wel een betere weg in moeten slaan . Dat ons land naar de rand van een afgrond word gestuurd is duidelijk .Dit is begonnen toen de privatisering van overheidsbedrijven een feit werd De toenmalige bestuurders hadden geen zin meer om verantwoordelijkheid te dragen en dachten dat
    private bedrijven zich wel verantwoordelijk zouden opstellen ook werd de schat kist destijds enorm gespekt na de overdracht werd er nog eens dubbel verdiend aan btw etc
    door een slechte controle of geen op deze bedrijven stond de Nederlandse burger sindsdien bloot aan een ieder die zijn zakken wou vullen! Torenhoge energie rekeningen ziekenfonds eigenbijdragen beperkte medische zorg of helemaal geen!
    In strijd met de grond wet maar ja die schijnen ze in den Haag niet meer te hanteren wel namen de heren politici nog even een greep uit de schatkist van 35% [ Daarna pas de Balkenende norm ] pensioenfondsen waren ook al leeg geplunderd gemeentes die met gemeente geld gingen gokken op de beurs de euro het triljoenen kostende Europa parlement bonussen en afscheid feestjes van hoge ambtenaren corruptie en afpersing alom en men beweert dat de Occupy beweging bestaat uit mensen die niet weten wat ze willen waar ze voor staan te lui zijn om te werken drugs verslaafd etc ? de grootste uitkering trekkers zijn politici wachtgelden en onkosten vergoedingen reiskosten die hoger liggen dan mijn bruto jaarloon terwijl ik al 35 jaar zwaar lichamelijke arbeid verricht Een ander bepaalt wanneer ik ziek ben hoe lang en of ik ondanks mijn lichamelijk ongemak toch niet kan komen werken {ben een dag ziek geweest dit jaar } moet nog 16 jaar tot mijn pensioen Maar ja dat is al vergokt en gestolen door mensen die geen flauw idee hebben wat werken inhoud .
    Wel de grootste parasieten vind je bovenin de maatschappij en wanneer gaat het volk dat nou eens inzien en komen ze daartegen in opstand ?
    In feite is Occupy nog veel te tam en te beschaafd want ik ben ervoor om de onverdiende welvaart van ex bestuurders en huidige bestuurders af te nemen en in een nood fonds te stoppen voor mensen die het echt nodig hebben
    mijn Mening niet noodzakelijk die van the Occupy beweging

  • Martijn

    Martijn 2011-10-31T01:57:59

    Occupy, oftewel het uitdrukking geven aan de ontevredenheid dat een hele kleine groep mensen op basis van naam, geld en status de dienst uitmaakt in de wereld kan op mijn sympathie rekenen. Alhoewel het geen oplossing biedt; wat dat aangaat is een eerlijke blik in de spiegel minstens zo waardevol. Onderzoek je eigen gedachten over jezelf, de wereld en de mensen en ontdek wat werkelijk waar, eerlijk en rechtvaardig is voor jou, dat is wat je werkelijk vrij maakt. Verbind je met jezelf en je zult verbonden zijn met alle anderen. Er bestaat niets anders dan 100 %. en alleen jij kunt dat voor jezelf waarmaken. Daar hoeft verder niets voor te veranderen. There's enough work to be done and who doesn't love it? www.thework.com/nederlands. Ik wens de 99% en de 1 % alle goeds in hun acties. Ga zo door!

  • marianne

    marianne 2011-10-25T09:44:44

    "Ik was EU-Pamperaar en heb gefeest tot mijn 50ste, en ontvang 9.000euro de maand.
     Fijn hé, Europese Unie?"
     
    GOEDGEKEURD
    Pensioen op 50 jaar.
    Met 9.000 euro maandelijks voor EU- ambtenaren
    340 Europese ambtenaren gaan dit jaar met vervroegd pensioen vanaf 50 jaar en met een
    pensioen van 9.000 euro (bruto) per maand.

    Reden: Om ambtenaren uit de nieuwe lidstaten van de Europese Unie (Polen, Malta, Estland)
    aan de slag te helpen, geeft de EU functionarissen uit de oude lidstaten (België, Duitsland, Frankrijk)
    dus een gouden handdruk.
     Waarom......en wie betaalt dit allemaal?
    En jongeren moeten steeds langer werken voor een bedenkelijk pensioentje.
    Dan vragen ze zich af, hoe zou het toch komen dat de kloof tussen burger en politiek zo groot is ?

  • Occupy

    Occupy 2011-10-23T03:01:09

    We zijn momenteel bezig met het opzetten van Occupy Arnhem.
    We beginnen Donderdag 27 Oktober.
    Zoek ons op Facebook voor meer informatie!
    https://www.facebook.com/event.php?eid=291182060899698

  • marianne

    marianne 2011-10-22T16:46:30

    Daarnaast kreeg ik vandaag in ons dorp een mooi voorbeeld van geldverspilling te zien; een stuk trottoir werd opengelegd en weer dichtgemaakt door het ene bedrijf terwijl een ander bedrijf hetzelfde stuk trottoir opbreekt en verbreed. Efficiënt werken bij Gemeenteinstellingen, de juiste mensen met de juiste kennis op de juiste plaats? Hier had een ervaren oudere werknemer beter op zijn plek geweest. misschien wat duurder in salaris maar bespaard geld in de uitvoering van zijn/haar werk. dit pleit voor afschaffing van leeftijddiscriminatie. jongeren zijn leuk maar moeten nog veel leren, logisch dat ze goedkoper in salaris zijn. maar we hebben voor een gezonde economie veel oudere werknemers nodig omdat zij de nodige ervaring meebrengen. Deze wil ik graag toevoegen aan mijn ideale maatschappij.

  • marianne

    marianne 2011-10-22T16:35:44

    En nu? we kunnen elkaar blijven overtuigen van elkaars gelijk maar daar komt niets positiefs uit. we kunnen ook gaan nadenken hoe wij de maatschappij willen zien. tegen welke dingen lopen wij dan tegenaan?
    Ik kom uit de zorg en het onderwijs, daar zit wat lonen en aanpak best mis. net als in het bedrijfsleven. Maar hoe zouden wij het willen zien?
    Ik zou een maatschappij willen zien waar er eerlijk naar werkbelasting en werkuren wordt beloond. als begin!
    dan zou die hoog geachte professor een stuk minder verdienen en de stratenmaker (zoals genoemd in eerder voorbeeld) veel meer verdienen.
    daarbij mag verantwoordelijkheid gerekend worden, dus een hoog opgeleide die eigenhandig een grote verantwoordelijkheid draagt (zoals een chirurg) krijgt een hogere beloning dan een ambtenaar die zijn verantwoordelijkheid uitbesteed aan mensen onder hem.
    Wat is jullie gedachten?

Regels om te reageren:

Als je niet bent ingelogd, kun je alleen reageren op vragen en stellingen met een meerkeuze-antwoordmogelijkheid. Ben je wel ingelogd, dan kun je ook een tekst schrijven bij de oproepen, vragen en stellingen. Je kunt je inloggen met je Facebook, Twitter of Hyves account. Ook kun je een NOS op 3 account aanmaken.

Reacties worden direct, zonder tussenkomst van de redactie, op de site geplaatst. We gaan ervan uit dat je op een fatsoenlijke manier reageert en inhoudelijk op elkaar reageert. De reacties gaan over het onderwerp van discussie, niet over de personen die de reacties plaatsen. Reacties met beledigingen of scheldwoorden worden verwijderd. Als je zelf reacties tegenkomt die niet aan de regels voldoen, kun je op de Niet OK knop klikken. Bij meerdere meldingen, wordt de reactie automatisch verwijderd. De redactie bekijkt nog wel of dit terecht is en kan de reactie eventueel terugplaatsen.

Je kunt altijd een mail met je reactie aan de redactie sturen (nosop3@nos.nl). Deze reacties worden niet op de website geplaatst.