NOS NieuwsAangepast

Smartphone kapot? Reparatiewinkel vaak sneller dan verzekeraar

Je telefoon verzekeren? Zelf laten maken is vaak goedkoper. (Flickr/Kevin's Photo Lab/CC BY-NC-ND 2.0)

Telefoon kapot? Verzekeraars doen steeds moeilijker over de reparatie. Het is voor smartphonegebruikers soms voordeliger zelf hun smartphone te laten fiksen. En daar profiteren nieuwe reparatiebedrijfjes van.

Verzekeraars zijn vooral streng geworden nadat bleek dat na de lancering van nieuwe smartphones oude telefoons verdacht vaak in de toiletpot vielen. "Zo was er bij de introductie van de iPhone 3 een piek in meldingen van defecte mobieltjes", zegt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. "Toen hebben verzekeraars meer drempels opgeworpen en de voorwaarden strenger gemaakt."

Het werkt in de hand dat mensen zelf op zoek gaan naar een snelle manier om een kapot scherm of haperende knop te verhelpen. "Veel mensen willen hun telefoon meteen gerepareerd hebben", zegt Ferry Timmer van reparatiezaak The Fixables. "Bij de verzekeraar moet je het opsturen, krijg je het leeg van alle data terug, en ben je je toestel een aantal weken kwijt. Bij ons doen we het vaak in een halfuur en kun je meekijken met de reparatie."

Ook bij de 21-jarige Oscar Gräper en zijn bedrijfje Phone Repair Service stromen de aanvragen binnen. Hij rijdt bij klanten langs om iPhone-schermen te repareren. "Ik had laatst een geval van iemand die om kwart over 1 's nachts zijn telefoon gerepareerd wilde hebben omdat hij de volgende dag een open dag moest leiden. Dat heb ik toen direct in orde gemaakt."

Onvoldoende

De Consumentenbond oordeelde eerder dit jaar dat maar 9 van de 22 verzekeringen een voldoende scoren als het gaat om het dekken van kapotte mobieltjes. Een premie kost jaarlijks tussen 50 en 200 euro en dan is er ook een eigen risico van vaak tientallen euro's. De voorwaarden van dekking verschillen en een leentoestel is niet standaard inbegrepen.

Heeft het dan nog wel zin om je telefoon te verzekeren? "Je moet er kritisch naar kijken", stelt Babs van der Staak van de Consumentenbond. Vaak adviseren telefoonverkopers je nogal dwingend een verzekering af te sluiten voor je splinternieuwe smartphone. "Toch moet je juist de tijd nemen om naar de voorwaarden en de prijs van de verzekering te kijken en je af te vragen of je het echt nodig hebt."

Waar moet je rekening mee houden als je net een nieuwe smartphone hebt gekocht en twijfelt over een verzekering?

1. Je mobieltje heeft garantie. Als de telefoon uit zichzelf kapot gaat, dan kan je de telefoon gewoon terugsturen naar de verkoper of de fabrikant. De fabrieksgarantie varieert wel per merk: zo heb je bij Apple 12 maanden garantie en bij Samsung heb je recht op 24 maanden garantie na aankoop van je mobiel.

2. Je bent (misschien) al verzekerd. Misschien heb je wel geen smartphoneverzekering nodig omdat je al verzekerd bent. Heb je al een all-risk inboedelverzekering en laat je je mobieltje binnenshuis vallen, dan wordt dat vergoed. Die inboedelverzekering kan je ook uitbreiden met een buitenshuisdekking. Daarmee is je smartphone ook buiten je huis gedekt voor schade, diefstal en soms zelfs voor verlies. Als je in het buitenland bent en je hebt een reisverzekering, dan wordt verlies, diefstal of schade sowieso door de verzekering gedekt.

3. Je moet de voorwaarden checken. Knijp je ogen samen en lees die kleine lettertjes. Want er zijn grote verschillen tussen de verzekeringen. Als er staat dat je gedekt bent voor diefstal, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ook safe bent wanneer je smartphone uit je zak wordt gerold. Dan kan bijvoorbeeld alleen diefstal uit een auto worden gedekt. Ook als je je telefoon verliest wordt dit niet door elke verzekeraar vergoed.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl