NOS NieuwsAangepast

Kijk mama, zonder smartphone!

ANP

Lees je dit op de fiets, hou dan wel een oog op de weg. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 9 procent van de fietsongelukken gebeurt doordat iemand zit te WhatsAppen of te Facebooken op z'n telefoon. Bij jongeren is dat twee keer zoveel, bijna één op de vijf dus.

Daarom komt er maar weer eens een campagne, om aandacht te vragen voor dit probleem. Een campagne inderdaad, dus geen boetes. Nog niet.

Verbod?

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil het vooralsnog positief aanpakken. Een verbod is niet te handhaven, zei ze op Radio 1. "Je weet toch dat jongeren hun smartphone blijven gebruiken in het verkeer." Dus gooit ze het over een andere boeg: het ministerie komt met een Fietsmodus.

Fietsmodus, de app

In de app verdien je punten door te fietsen met je mobiel in de Fietsmodus. Je krijgt dan wel een melding van je berichten, maar je scherm blijft zwart. Hoe langer je fietst, hoe meer punten je verdient en met die punten kan je dan weer prijzen winnen.

Als smartphone-verslaafde fietser kom je er in Nederland dus nog goed van af. In België en Duitsland staat er sinds deze zomer een boete op niet-handsfree bellen op de fiets. Die boete is naar, maar niet zo hoog als de boete die je in Nederland krijgt als je append of bellend gepakt wordt in de auto: dan moet je 220 euro betalen.

Verbod of niet, 41 procent van de Nederlandse autorijders zegt op de weg nog steeds wel eens zijn mobiel te checken. Geen goed nieuws, want de kans op een ongeluk is minstens 25 keer groter als iemand tijdens het rijden bezig is met zijn telefoon.

Aansprakelijk

Is een app dan wel genoeg om het probleem aan te pakken? Het CDA denkt van niet. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe zei in EenVandaag dat hij appende fietsers die een ongeluk veroorzaken, liever aansprakelijk stelt voor de schade.

Niet per se een slecht plan, vindt Schultz, maar voor nu houdt ze het liever bij een belonende app. "Dit is stap 1. We gaan het nu op een positieve manier proberen. Maar als dit niet werkt, kunnen we altijd nog kijken naar aansprakelijkheid en boetes."

Door: Lieke

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl