NOS NieuwsAangepast

EASA: Alarmsysteem voor riskante vluchten

Er moet een beter systeem komen voor het delen van informatie over riskante vluchten en conflictgebieden. Dat zegt de EASA, de Europese organisatie voor veiligheid in de luchtvaart.

"Er moet een alarmsysteem komen", zei topman Patrick Ky vandaag in het Europees Parlement. "En de informatiestroom moet beter." Daarmee doelt hij ook op data van intelligentiediensten; die zouden ook actief informatie moeten leveren als het gaat om de veiligheid van vluchten.

Volgens de directeur van Eurocontrol, die over het luchtverkeer in Europa gaat, krijgt de dienst al wel wat militaire inlichtingen, maar niet met regelmaat. Ook die samenwerking moet beter.

Volgens Ky zijn er al gesprekken met de Europese Commissie over samenwerking met nationale veiligheidsinstanties. Morgen praten ze verder. Aan het eind van de maand moet er een actieplan liggen.

MH17

De aanpassingen hebben alles te maken met het neerschieten van vlucht MH17 op 17 juli boven Oekraïne. Het toestel vloog volgens Oekraïne op een veilige hoogte, maar dat bleek dus niet het geval. Met een raket op de grond werd het toestel van Malaysia Airlines uit de lucht geschoten. Daarna kwam er al snel kritiek op de (grotendeels afwezige) informatiestroom over vliegen boven risicogebieden.

Veel luchtvaartmaatschappijen hebben sinds de ramp hun vliegroutes aangepast en vliegen niet meer over oorlogsgebieden zoals Irak en Syrië. Maar een paar maatschappijen waren al wél gewaarschuwd voor de risico's boven Oekraïne en vlogen daar al voor 17 juli niet meer overheen. Nu is het zo dat overheden zelf luchtvaartmaatschappijen moeten waarschuwen als hun luchtruim niet veilig is.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl