NOS NieuwsAangepast

Uber probeert concurrent rechts in te halen

De roze snor is het kenmerk van Lyft. Het afpakken van Lyft-chauffeurs noemt Uber "Shaving the Moustache" - Flickr/ Steve Rhodes/ CC 2.0 by-nc-nd

De alternatieve taxibedrijven Uber en Lyft (die alleen in de Verenigde Staten actief is) zijn in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld; ze willen beide de go-to app zijn voor mensen die een taxi nodig hebben. En volgens The Verge heeft Uber een aantal opvallende tactieken om zijn grootste concurrent te dwarsbomen.

The Verge heeft met verschillende (ex-)medewerkers van Uber gesproken en heeft een aantal interne documenten in handen. Eén belangrijke tactiek is het wegkapen van concurrerende chauffeurs, zeggen insiders.

Uber huurt vaak "ambassadeurs" in om nieuwe klanten aan te trekken. Maar volgens The Verge worden ze ook gebruikt om nieuwe chauffeurs te ronselen die al voor Lyft werken. Ze bestellen dan op kosten van Uber een Lyft-ritje en proberen de chauffeur vervolgens in te palmen. Een nieuwe aanwinst kan de ambassadeur zo'n 750 dollar opleveren.

"We gaan ervan uit dat je wordt gepakt"

Vorige maand breidde Lyft uit naar New York City en om zich voor te bereiden, stelde Uber een speciaal team van ambassadeurs samen. Zij moesten informatie van chauffeurs verzamelen en hen rekruteren. Dat de ambassadeurs misschien betrapt zouden worden, maakte Uber volgens The Verge niets uit. Ze gingen er zelfs van uit, zegt een medewerker: iedereen kreeg twee iPhones, zodat ze een backup hadden als hun telefoon werd afgepakt.

Het team kreeg uitgebreide instructies om niet te verdacht te lijken. "Verspreid je Lyft-bestellingen over de dag zodat het niet verdacht lijkt", "ga steeds naar nieuwe gebieden (en gebruik Uber om tussen gebieden te reizen)", "begin met smalltalk", "bekijk in hoeverre ze openstaan naar Uber", "Vul een uitgebreid formulier in als ze geïnteresseerd zijn", "Laat je op een veilige plek afzetten als ze niet willen".

The streets are real: Uber's campaign to sabotage Lyft http://t.co/E9ERdjwovn pic.twitter.com/5HnEI40D3u Andy Anderson (@andandrsn) 26 augustus 2014

Een van de formulieren die ambassadeurs invullen.

Duizenden geannuleerde ritjes

Tijdens het rekruteren kwam het nog weleens voor dat een chauffeur twee keer door dezelfde ambassadeur werd oproepen. Die werd dan afgezegd, waardoor de Lyft-medewerker voor niets onderweg was. Uber heeft ongeveer 5560 ritjes besteld en afgeblazen, zegt Lyft zelf. Eén medewerker zou zelfs 14 accounts hebben aangemaakt om in totaal 680 ritjes te annuleren.

In een recente blog ontkent Uber de stiekeme rekruteringstactieken. Ze hebben het daar vooral over prikkels om chauffeurs van andere bedrijven te lokken. Zo krijgen concurrerende chauffeurs 500 dollar om één keertje voor Uber te rijden.

Ze zeggen wel dat ze gebruikmaken van ambassadeurs om klanten en chauffeurs te rekruteren, maar hoe ze dat doen, staat er niet bij. Ze onderstrepen (letterlijk) dat ze geen tactieken gebruiken om het concurrenten moeilijk te maken. "En daaronder valt het opzettelijk annuleren van ritjes."

Door: Alwin

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl