NOS NieuwsAangepast

Laser moet zorgen voor minder vertraging

Het wordt herfst. En dat betekent: blaadjes op het spoor. En daar zijn de NS en ProRail niet blij mee, want van blaadjes krijg je vierkante wielen, en vierkante wielen krijg je vertraging. Daarom worden de blaadjes binnenkort 'weggelaserd'.

Ah, gezellig de NS gaat een "laser" inzetten tegen blaadjes op het spoor... pic.twitter.com/fOmegzeI5n Joris van den Berg (@jorisvdberg) 14 augustus 2014

De proef met de laser, die onder de trein hangt, start in september en werkt met warmtestraling. Door de warmte plakken de blaadjes niet meer aan de rails en wordt voorkomen dat machinisten moeite hebben met remmen en optrekken, waardoor de wielen vierkant worden.

De laser op de rails in

Groot-Brittannië

| YouTube

Goed voorbeeld doet volgen

In Groot-Brittannië werken ze al langer met lasers om blaadjes op de rails te voorkomen. In 2006 is een proef begonnen, die erg succesvol was. De lasers worden nu op grotere schaal toegepast. In dit filmpje zie je hoe het laseren in Groot-Brittannië werkt:

ProRail begint de proef met één laser. Als het een succes wordt, kijken ze of de lasers op meer treinen worden geïnstalleerd.

De proef wordt gehouden in samenwerking met de NS en de TU Delft.

Door: Bonne

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl