NOS NieuwsAangepast

Fransen boos om 'seksistisch' spotje

"Sorry", schrijft een vrouw met rode lippenstift op een inlegkruisje. Ze schuift het onder de ruitenwisser van haar verkeerd geparkeerde auto. Seksistisch, vinden de Fransen. Dus is de reclamespot alweer offline gehaald, meldt de Gazet van Antwerpen.

Stereotype

Dit is een van de drie reclamespotjes die Renault België lanceerde op Facebook. In België bleef het stil, maar in Frankrijk ontstond ophef. "De Belgische tak van Renault komt in aanmerking voor de prijs voor 'meest stereotyperende reclame'", schreven verontwaardigde Franse media.

Renault, et sa campagne belge très sexiste http://t.co/w9MQ33bQMN cc @DameFanny ? La fille renne (@black_eyed) 11 augustus 2014

"Gevaar op de weg"

Wat de Fransen het meest stoort, zijn de kaartjes die vrouwen krijgen bij aankoop van een nieuwe auto. Die kunnen ze gebruiken om onder de ruitenwisser te schuiven als excuus. In plaats van het inlegkruisje dus.

Op zo'n kaartje staat bijvoorbeeld: "Aangezien ik een gevaar op de weg ben, heb ik mijn auto maar hier achtergelaten" of "Sleep alsjeblieft mijn auto niet weg, ik draag hoge hakken".

Door: Roos

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl