NOS NieuwsAangepast

FreedomPop: Gratis bellen met advertenties in België

Het logo van FreedomPop - FreedomPop

Bellen zonder te betalen? Dat kan binnenkort in België. Het addertje onder het gras: je krijgt dan wel advertenties te zien.

In de Verenigde Staten biedt het bedrijf FreedomPop sinds 2012 gratis sms'jes (500), belminuten (200) en MB's (500) aan. België krijgt als eerste Europese land dezelfde deal, als testland. Een telefoon moet je zelf hebben, FreedomPop regelt de SIM-kaart. En de reclame.

België als testland

De provider zegt tegen TechCrunch dat het begint in België omdat er daar veel smartphones zijn, het netwerk snel is en veel mensen een creditcard hebben. Extraatjes als meer data en sneller internet kunnen namelijk gewoon gekocht worden - alleen de basis is gratis. Hoeveel je voor zulke boosts moet betalen, is nog niet duidelijk. En hoe persoonlijk de reclames zijn, ook niet.

Na België komt de dienst onder meer naar Groot-Brittanië, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Nederland staat niet in het rijtje, maar in België werkt Freedom via een dochterbedrijf van KPN. De overstap naar Nederland is dus makkelijk gemaakt.

Volgens Ed Achterberg van vakblad Telecompaper is het gratis abonnement gemiddeld als je het vergelijkt met een SIM-only-abonnement dat je nu voor zo n 12 à 13 euro krijgt. "Het is een instapabonnement en daar kan je dingen bijkopen. In Amerika koopt 45 procent van de gebruikers die extra dingen."

Hoe zit het met privacy?

Er blijven nog wel veel belangrijke vragen over, zegt Achterberg: "Bij vergelijkbare initiatieven kwam de reclame vaak te dichtbij. Als je bijvoorbeeld op Google zocht naar een auto, kreeg je meteen een reclame voor diezelfde auto van de provider. Dat is te privé. Dan haken mensen af."

Het ging eerder fout met het Nederlandse bedrijf iWood, volgens Achterberg. Dat bedrijf gaf beltegoed weg in ruil voor reclames. Dat verdienmodel flopte, mede door de indringende reclames die klanten maar niets vonden. Dat gebeurde ook bij Bliq, dat net als iWood vooral aan reclames verdiende.

Door: Alwin

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl