NOS NieuwsAangepast

Chanteren met slechte recensie op TripAdvisor

Gratis maaltijden, korting op een overnachting of niet betalen voor de wodka uit de minibar; er schijnen Britten te zijn die denken daar makkelijk aan te kunnen komen. Krijgen ze het niet gratis? Dan kunnen hotelmanagers en restauranteigenaren een slechte recensie op websites als TripAdvisor verwachten, zegt Martin Couchman van de British Hospitality Association.

Het is volgens Couchman lastig in getallen uit te drukken hoe vaak dit gebeurt, maar hij ontvangt steeds meer meldingen over deze nieuwe manier van chanteren.

Extraatjes

Zo heeft restauranteigenaar Craig Savage uit Rotherham daar vaak mee te maken. Hij wordt zo'n dertig keer per week gevraagd om een maaltijd te 'ruilen' voor een recensie. Sommige klanten beweren zelfs dat ze voor de website werken en hopen zo allerlei extraatjes gratis te krijgen.

Meestal gebeurt het chanteren tijdens een diner, maar steeds vaker gebeurt het ook al zonder dat de gast überhaupt in het restaurant is geweest. "Dat is zorgwekkender", zegt Couchman. "Zo hopen mensen op voorhand al een gratis maaltijd of overnachting te krijgen."

Moeilijk te bewijzen

Wat te doen? In ieder geval geen gratis maaltjes neerzetten: "We adviseren dat ondernemers die vermoeden dat ze met een chanteur te maken hebben, maar direct TripAdvisor bellen."

Ook bij TripAdvisor is het probleem van chantage bekend: "Wij nemen deze problemen heel serieus." Zo kunnen bedrijven al op de website aangeven wanneer ze te maken hebben gehad met chantage.

Nederland

Of deze manier van chantage ook in Nederland speelt is onduidelijk. De Nederlandse restaurantbeoordelingswebsite IENS heeft nog geen klachten over chantage gehad: "Ik denk dat Nederlandse restaurateurs mans genoeg zijn om zelf goed te reageren áls het gebeurt," zegt oprichtster Iens Boswijk tegen Trouw.

Door: Jeroen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl