NOS NieuwsAangepast

#weareallmonkeys is geregisseerde stunt

Instagram foto's van Neymar, Balotelli, Aguero en Suarez - Instagram

#weareallmonkeys is niet zo spontaan als we dachten. Het blijkt een campagne tegen racisme, bedacht door een reclamebureau.

De hype ontstond afgelopen zondag nadat Dani Alves van Barcelona vanuit het publiek een banaan naar zijn hoofd geslingerd kreeg. Alves reageerde koel. Hij raapte de banaan op, nam een hap en ging verder met het spel.

Racisme

Diezelfde avond plaatste Neymar een foto met hashtag #weareallmonkeys én banaan op Instagram. Meer voetballers bleken Alves een hart onder de riem te willen steken en de selfie met banaan werd een hit.

Braziliaanse media melden echter dat de campagne al eerder bedacht is, en dat de vader van Neymar er achter zit. Neymar was eerder al slachtoffer van racistische supporters. Daarop gaf zijn vader reclamebureau Loducca de opdracht om een campagne tegen racisme te bedenken.

De post waar het mee begon - Instagram

Niet voorbereid

"De foto en hashtag waren ons idee. De campagne was klaar, we wachtten alleen nog op het juiste moment om te starten en dat heeft Alves ons gegeven", zegt Guga Ketzer, vice-voorzitter van reclamebureau Loducca.

Neymar's teamgenoot Dani Alves was op de hoogte van de geplande campagne maar het eten van de banaan was toch spontaan, zegt hij. "Mijn actie was niet voorbereid. Het gebeurt spelers zo vaak. Ik at de banaan op zonder daarbij na te denken."

Arrestatie

De Villarreal-supporter die de banaan gooide was al behoorlijk gestraft door zijn club: hij kreeg een levenslang stadionverbod. Maar hij mag zich binnenkort ook bij de rechter melden. Hij is opgepakt en kan veroordeeld worden voor racisme.

Door: Maarten

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl