In beeld: Wat zocht de Nederlander in 2013?

Het jaar duurt nog maar twee weken en dus worden we in deze tijd doodgegooid met jaarlijstjes. De één interessanter dan de ander, maar altijd leuk om te bekijken is die van zoekmachine Google. Want waar zochten we in Nederland massaal op in 2013?

Google heeft om 14.00 uur vanmiddag de Zeitgeist 2013-website gelanceerd. En zoals we gewend zijn van Google, hebben ze de zoekopdrachten van 2013 weer netjes verwerkt in een video.

Facebook was het populairst, gevolgd door Marktplaats en YouTube. Niet heel spannend dus. Een stuk interessanter zijn de zoektrends, oftewel: welke zoekopdrachten scoorden het best in vergelijking met 2012. Daar staat de pas overleden acteur Paul Walker bovenaan. De andere "podiumplekken" zijn voor het Koningslied en Outlook.

De zoeklijstjes van Google geven een mooi tijdsbeeld. Want naast Koningslied, duiken bijvoorbeeld ook Netflix en iPhone 5S op in de lijst van snelst stijgende zoekopdrachten. En als je kijkt naar de lijst van zoektermen die beginnen met 'Hoe werkt...' dan zien we in de top 10 termen als Tinder, Snapchat en Path langskomen. En bij het lijstje 'Wat is...' komen we bijvoorbeeld twerken en schaliegas tegen.

Hypes

Wij vroegen ons daarnaast af welke hype nu het meest gezocht was. Gaat de eer in dat geval inderdaad naar Tinder of Snapchat? Wordt het twerking? Of toch een voedselhype als superfood of de cronut? Niets van dat alles. Het meest gespeelde smartphone-spelletje van afgelopen jaar gaat er met de eer vandoor en is de meest gezochte hype van 2013 op Google: Candy Crush. De volledige top 10 ziet er als volgt uit: 1. Candy Crush 2. Bitcoin 3. Harlem Shake 4. Snapchat 5. Vine 6. Tinder 7. Stevia 8. Twerking 9. Smartwatch 10. Superfood

Door: Elger

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl