NOS NieuwsAangepast

De smart-tv is slimmer dan je denkt

Het College Bescherming Persoonsgegevens heeft een producent van smart-tv's op de vingers getikt. Het Nederlandse bedrijf TP Vision, producent van Philips smart-tv's, verzamelt gegevens van kijkers, en meestal zonder dat die dat weten.

Op die manier weet het bedrijf precies welke apps hun klanten gebruiken, welke uitzendingen ze terugkijken en welke films ze huren. Dat is niet de bedoeling, zegt het CBP. In 60 procent van de Nederlandse huishoudens wordt via internet gekeken.

Terugkijken

Dankzij die informatie kan TP Vision de kijker heel gericht reclames aanbieden. Handig, maar volgens het CBP weten de mensen helemaal niet dat hun televisie "als het ware terugkijkt". Het college spreekt dan ook van "grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer".

Over andere producenten van digitale televisie kan het CBP nog niets zeggen, maar ook daar gaan ze onderzoek naar doen. TP Vision heeft inmiddels een aantal dingen aangepast door een privacystatement toe te voegen, maar dat is volgens het CBP nog te ingewikkeld.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl