NOS NieuwsAangepast

'Avatar is gelijk aan beste vriend voor gamer'

Gamers kunnen het erg goed vinden met hun eigen avatar; het digitale figuurtje dat de gamer representeert in een spel. Volgens neurowetenschapper Shanti Ganesh van de Radboud Universiteit Nijmegen hebben gamers dezelfde emotionele gevoelens voor hun avatars als voor hun beste vrienden.

"De avatar neemt emotioneel een vergelijkbare positie in als een beste vriend", legt Ganesh uit. "En dat terwijl de avatar niet echt is en de relatie met een beste vriend meestal al veel langer bestaat." Ganesh onderzocht de hersenactiviteit bij 22 fanatieke World of Warcraft-gamers. Fanatiek betekent hier dat de gamers minstens 2,5 jaar lang, zo'n 18 uur per week het spel spelen.

Lichamelijk en emotioneel

In het eerste deel van het onderzoek bestudeerde Ganesh de hersenen en zag hoe spelers zich lichamelijk en emotioneel identificeren met hun avatar. Volgens Ganesh gaat dat vrij ver: de speler voelt zich ook echt in het lichaam van het poppetje zitten.

Vervolgens zag ze dat de gamers zich emotioneel betrokken voelen met het welzijn van hun avatar. De gamers die onderzocht werden, kregen taken voorgelegd waarin ze een bepaalde mate van betrokkenheid moesten aangeven. Eerst op zichzelf, daarna op hun avatar, hun beste vriend en op de toenmalige koningin Beatrix.

Beatrix

Wat bleek? De gamers voelde zich het minst betrokken bij het wel en wee van Beatrix (wat niet verwonderlijk is), maar de betrokkenheid die ze voelden voor hun beste vriend, was nagenoeg gelijk aan de betrokkenheid die ze voelden voor hun eigen avatar.

Op 28 augustus promoveert Ganesh met haar onderzoek. Op 27 augustus is er een symposium over avatars.

Door: Dorien

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl