NOS NieuwsAangepast

Klapbanden, nieuwe banden of boycot? F1 problemen

Het was schering en inslag afgelopen weekend op het circuit van Silverstone: klapbanden. De achterbanden van vier wagens gingen op hoge snelheid kapot, en bandenfabrikant Pirelli moet daarom op het matje komen. De teams in de Formule 1 eisen een oplossing. Want volgend weekend moeten ze alweer in Duitsland aan de bak.

Wat ging er mis op Silverstone?

Bij vier coureurs, onder wie Lewis Hamilton, klapte de linker achterband. Bij een vijfde ging het om het linkervoorwiel. Dat is gevaarlijk voor de bestuurder van die auto, maar ook voor coureurs achter ze: de banden explodeerden zo ongeveer, waardoor allerlei onderdelen gelanceerd werden. Hier zie je de beelden van dit weekend. Dit seizoen zijn er al twintig klapbanden geweest.

Waardoor de banden massaal klapten, weten we niet. Pirelli heeft nog niets daarover naar buiten gebracht. Er wordt gespeculeerd dat het aan de bochten op Silverstone lag, dat daar een scherp randje aan zit. Onzin, vinden anderen, want het gaat daar al jaren goed. Derek Warwick, voorzitter van de British Racing Drivers Club, zegt ook dat hij ze heeft laten checken bij de FIA. Hij wijst met z'n vinger naar bandenmaker Pirelli.

Die wilde al sterkere banden leveren, maar dat hielden de teams Ferrari, Lotus en Force India tegen. Die hebben namelijk geen problemen met de banden; hun auto's kunnen goed met de bestaande banden omgaan. En er komen pas andere banden als alle teams het er unaniem mee eens zijn.

Dan maar een boycot?

Wat kunnen ze nu doen, met deze tijdsdruk? Niet heel veel. Eén voordeel is dat het circuit in Duitsland milder voor banden is, de bochten zijn flauwer, waardoor het risico minder is. Maar het blijft een risico. Teambaas Martin Whitmarsh van McLaren suggereerde om de dezelfde banden als vorig jaar te gebruiken, want toen waren er geen spontane klapbanden. Maar hebben ze daar genoeg van? En niet alle teams zullen met die banden instemmen.

De coureurs kunnen ook niet veel doen - en daarom gebruiken ze hun enige pressiemiddel: ze overwegen een boycot van de Grand Prix in Duitsland. Ze vinden de situatie te onveilig. Hamilton is bang dat er eerst een serieus ongeluk moet gebeuren voordat er iets verandert.

Pirelli moet zich woensdag verantwoorden bij de internationale autosportfederatie. Sinds 2011 is Pirelli de enige bandenleverancier in de Formule 1.

Door: Helen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl