NOS NieuwsAangepast

Google's grootste geheim: de zoekmachine

Een boze Duitse ondernemer heeft Google aangeklaagd en de rechtszaak gewonnen. Elke keer als je zijn bedrijf zocht, kreeg je automatisch de woorden 'scientology' en 'fraude' in beeld, terwijl hij niet lid is van de kerk en zijn bedrijf niet gefraudeerd heeft. Hij is niet de enige: het gaat wel vaker mis met SEO, oftewel Search Engine Optimization, volgens internetexpert Bart Schermer 'Google's best bewaarde geheim'.

Zoekresultaten bij de zoekmachine worden gemaakt op basis van trefwoorden. Als een bepaalde combinatie van twee woorden vaak wordt gezocht, worden die woorden door middel van SEO automatisch aan elkaar gelinkt. Ook bekijkt Google vanaf welke IP-adressen die trefwoorden worden ingevuld.

Die resultaten worden allemaal ingevoerd in een ingewikkelde wiskundige formule. Op die manier krijg je volgens Google de meest optimale resultaten uit de zoekmachine. Mensen denken vaak dat die zoeksuggesties de waarheid zijn. Maar in het geval van het Duitse bedrijf lijkt het erop dat een heleboel mensen een combinatie hebben gemaakt die onzin is.

En dat doen wel meer mensen, blijkt uit dit filmpje.

Ook Nederlands geval

Ook in Nederland is het een keer gebeurd volgens Schermer: "een autobedrijf werd gelinkt aan het woord 'failliet' terwijl ze dat niet waren. Door dat zoekresultaat liepen ze veel klanten mis". Het bedrijf klaagde Google aan voor reputatieschade. Met resultaat: ook daar moest Google zijn formule aanpassen.

En daar is Google niet blij mee. In een reactie zegt het bedrijf dat ze vinden dat Google niet kan worden berecht voor een wiskundige formule die een computer maakt.

Volgens internetjurist Bart Schermer kan dat wel. "Google is nou eenmaal de tussenpersoon tussen een bedrijf en de klant. En door die zoekresultaten is Google een tussenpersoon die schade veroorzaakt. Het maakt dan niet uit of zij dit zelf doen of dat het komt door een formule. Doordat Google die formule heeft gemaakt, zijn zij verantwoordelijk".

Zoekmachine te manipuleren?

In theorie zou je de zoekmachine makkelijk kunnen manipuleren. Even met heel veel mensen de naam van jouw bedrijfje intypen en het woord 'succesvol' en voortaan sta je bekend als succesvol bedrijf.

Toch is dat niet zo makkelijk: volgens Schermer moet je om hoger in de Google rankings te komen, precies weten op welke manier je de wiskundige formule kunt verslaan. De zoekritmes zijn namelijk erg geavanceerd.

Bedrijven die zich specialiseren in SEO hebben al wat manieren gevonden om de formule gedeeltelijk te omzeilen. Dat is gunstig voor bedrijven, want daardoor staan ze hoger in de zoekrankings. Maar Google helemaal manipuleren is nog niet gelukt. Het best bewaarde geheim is dus voorlopig nog geheim. Er duiken wel steeds meer filmpjes op zoals deze:

Door: Selina

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl