Internetbankieren opnieuw niet iDeal
Opnieuw zijn er problemen met het online betalingsverkeer. Het betalingssyteem van iDeal ligt plat en klanten van ING kunnen helemaal geen gebruik maken van internet- en mobielbankieren. De storing komt na een grote storing bij ING eerder deze week, waarbij onjuiste bedragen werden af- en bijgeschreven.
Door de storing bij iDeal kunnen rekeninghouders van ING, Rabobank, ABN Amro en SNS kunnen helemaal niet betalen bij internetwinkels, blijkt uit het overzicht op ideal-status.nl.
Qua communicatie heeft ING in ieder geval wel geleerd van de grote storing van afgelopen week. Er wordt nu wel meteen toegegeven dat er een probleem is:
Mijn #ING, iDEAL en Mobiel Bankieren zijn helaas niet beschikbaar. We doen ons best dit z.s.m. op te lossen. Excuses voor het ongemak. ING Webcare Team (@INGnl_webcare) 5 april 2013
De bank zegt dat technici momenteel onderzoeken wat de oorzaak is van de storing.
Update 1:
De eerste betalingen via iDeal beginnen weer door te komen, meldt Currence, de organisatie achter iDeal. Ook de problemen met internetbankieren bij ING zijn opgelost.
Sinds 14:18 zijn er betalingen die weer succesvol worden afgerond. Nog onduidelijk of storing volledig is hersteld. iDeal Status (@iDeal_Status) 5 april 2013
Update: Naast Mijn ING en de Mobiele App, is iDEAL ook weer beschikbaar voor #ING klanten. ING Webcare Team (@INGnl_webcare) 5 april 2013
Update 2:
Oeps...opnieuw problemen bij ING.
...eens te proberen. iDEAL werkt op dit moment helaas niet. Onze excuses voor het ongemak (2/2). ING Webcare Team (@INGnl_webcare) 5 april 2013
Update 3:
Alle problemen zijn nu opgelost. Ook is er meer duidelijk over de oorzaak. In een verklaring laat de Nederlandse Vereniging van Banken weten dat er sprake was van een DDOS-aanval. Tijdens zo'n aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt.