NOS NieuwsAangepast

Internetbankieren opnieuw niet iDeal

Opnieuw zijn er problemen met het online betalingsverkeer. Het betalingssyteem van iDeal ligt plat en klanten van ING kunnen helemaal geen gebruik maken van internet- en mobielbankieren. De storing komt na een grote storing bij ING eerder deze week, waarbij onjuiste bedragen werden af- en bijgeschreven.

Door de storing bij iDeal kunnen rekeninghouders van ING, Rabobank, ABN Amro en SNS kunnen helemaal niet betalen bij internetwinkels, blijkt uit het overzicht op ideal-status.nl.

Qua communicatie heeft ING in ieder geval wel geleerd van de grote storing van afgelopen week. Er wordt nu wel meteen toegegeven dat er een probleem is:

Mijn #ING, iDEAL en Mobiel Bankieren zijn helaas niet beschikbaar. We doen ons best dit z.s.m. op te lossen. Excuses voor het ongemak. ING Webcare Team (@INGnl_webcare) 5 april 2013

De bank zegt dat technici momenteel onderzoeken wat de oorzaak is van de storing.

Update 1:

De eerste betalingen via iDeal beginnen weer door te komen, meldt Currence, de organisatie achter iDeal. Ook de problemen met internetbankieren bij ING zijn opgelost.

Sinds 14:18 zijn er betalingen die weer succesvol worden afgerond. Nog onduidelijk of storing volledig is hersteld. iDeal Status (@iDeal_Status) 5 april 2013

Update: Naast Mijn ING en de Mobiele App, is iDEAL ook weer beschikbaar voor #ING klanten. ING Webcare Team (@INGnl_webcare) 5 april 2013

Update 2:

Oeps...opnieuw problemen bij ING.

...eens te proberen. iDEAL werkt op dit moment helaas niet. Onze excuses voor het ongemak (2/2). ING Webcare Team (@INGnl_webcare) 5 april 2013

Update 3:

Alle problemen zijn nu opgelost. Ook is er meer duidelijk over de oorzaak. In een verklaring laat de Nederlandse Vereniging van Banken weten dat er sprake was van een DDOS-aanval. Tijdens zo'n aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt.

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl