NOS NieuwsAangepast

Groningen wil kabelbaan en is niet de enige

Een kabelbaan midden in de stad. Als het aan de gemeenteraad van Groningen ligt komt die er. Een meerderheid wil onderzoeken of het haalbaar is om het Europapark, buiten het centrum, te verbinden met de binnenstad via een kabelbaan. Als alternatief voor een trambaan of bussen.

Groningen is niet de eerste stad die dat wil. Regelmatig komen gemeentes met het idee om op een andere manier openbaar vervoer te regelen. De kabelbaan en ook de monorail zijn daarbij populair. Maar in de praktijk komt het er eigenlijk nooit van.

Jaren 90

Ruim drie jaar geleden werd het in 's-Hertogenbosch al een keer geroepen door de ondernemingsvereniging: een kabelbaan in het centrum. Maar met het idee werd verder niets gedaan.

In Enschede wilden ze graag een monorail om de campus van de Universiteit Twente met een nabijgelegen treinstation en bedrijventerrein te verbinden. Het plan bestaat al sinds de jaren 90 en is een paar jaar terug nieuw leven ingeblazen. Maar verder dan een 'artist impression' zijn ze nooit gekomen.

In Breda hebben ze sinds het najaar van 2011 plannen voor een monorailtaxi. Er zou een onderzoek komen naar de haalbaarheid daarvan en daarna bleef het stil. Dit jaar moet het onderzoek er toch echt komen.

IJssel

Twee weken geleden kwam een ondernemer uit Welsum, dat ligt tussen Deventer en Zwolle, met het plan om een kabelbaan over de IJssel aan te legggen. Hij hoopt via subsidies de benodigde zes miljoen euro bij elkaar te krijgen, maar of dat gaat lukken...

En dat zijn slechts een paar voorbeelden. Dat de plannen (nog) nergens zijn uitgevoerd, geeft het idee dat het onmogelijk is, maar dat is het zeker niet. In Azië, maar ook in Duitsland, zijn ze dol op monorails en Londen heeft sinds de OIympische Spelen een gigantische kabelbaan over de Thames. Maar misschien is Nederland er gewoon een beetje te klein voor.

Door: Elger

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl