NOS NieuwsAangepast

Nederlandse charts: YouTube-views zijn dichtbij

De toonaangevende Amerikaanse chart Billboard telt sinds kort ook YouTube-views mee in de Billboard Hot 100. En je raadt 't al: de Harlem Shake is lijstaanvoerder. Als ons land YouTube-views zou meetellen, dan zou dat een enorme boost zijn voor Hollandse viral-artiesten, maar zien Nederlandse charts dat ook gebeuren?

Billboard heeft lang overlegd met Google en het nu eindelijk voor elkaar om de views te kunnen meenemen in het vormen van hun hitlijsten. 3FM-dj Bart Arens ziet dat tellen van die YouTube-views ook wel zitten, maar weet wel dat dat een beste klus wordt.

"Als wij YouTube-views mee gaan nemen in de Mega Top 50 bij 3FM, zul je inderdaad wel rekening moeten houden met je 'territorium', want we maken een Nederlandse chart, geen wereldwijde", zegt Arens.

Chart 2.0

Bovenal ziet Arens ook wel in dat men daarvoor met Google moet overleggen en dat dat een fikse klus is. "Maar door deze actie van Billboard zie ik het meenemen van YouTube-views wel weer een stukje dichterbij komen. We komen met het meenemen van de audiostreams al een stuk dichterbij de chart 2.0."

Vroeger werden charts namelijk nog gebaseerd op de verkoopcijfers van singles in winkels, maar dat is in de laatste jaren flink veranderd. "Het hebben van een liedje is niet meer zo nodig voor de meeste mensen. Die klikken even vluchtig een liedje aan op YouTube en als ze die nog een keer willen luisteren, klikken ze hem nog een keer aan", zegt de host van de Mega Top 50.

Daarnaast zitten er nogal wat haken en ogen aan het meenemen van YouTube-gegevens. Want wat neem je wel en niet mee, filter je op bepaalde gebieden en hoe weet je of jouw doelgroep wel daadwerkelijk naar die muziek luistert?

40 miljoen Japanners

De innovatie van Billboard roept bij Arens in ieder geval nog wat vragen op. "Ik neem aan dat Billboard wel filtert op regio, want wat heb je aan een chart als je die 40 miljoen Japanners die op een filmpje klikken, hebt meegerekend?"

In de Billboard Hot 100 staat The Harlem Shake van Baauer inmiddels dik op 1, maar Arens begrijpt niet helemaal welke gegevens nu wél en welke juist niet zijn meegenomen. "Wat ik opmerkelijk vond is dat Baauer nu wel op 1 staat, maar dat de originele video van de platenmaatschappij helemaal niet zo vaak is bekeken. Ik vraag me dus af hoe ze de selectie hebben gemaakt, want hebben ze al die video's met gimmicks meegenomen of niet? Er blijft nog veel onduidelijk."

Jurjen

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl