NOS NieuwsAangepast

Snelheidsverhoging treinen is 'levensgevaarlijk'

Het lijkt een goed plan: treinen sneller de stations door laten rijden, zodat ze minder vertraging hebben. Maar machinisten zijn minder enthousiast. Zij noemen de plannen "levensgevaarlijk".

Normaal gesproken rijden treinen met 40 kilometer per uur het station door. Maar bij de stations van Utrecht en Eindhoven wordt dat verhoogd naar 60 kilometer per uur. In Arnhem rijden de treinen straks zelfs met 80 kilometer per uur langs het station. Daardoor kunnen er straks meer treinen worden ingezet. Treinen hoeven daarbij minder wissels over te gaan, zodat de kans kleiner is dat er meerdere treinen op hetzelfde spoor belanden.

Niemand let op veiligheid

De machinisten vinden dat NS en ProRail zich veel te veel bezig houden met een ideaalplaatje: méér treinen met minder vertraging. Daardoor let volgens de machinisten niemand meer op de veiligheid. "Het Nederlandse spoor is net een bananenrepubliek met een kerncentrale", zegt er een in de Volkskrant. "Je kunt erop wachten dat het een keer goed misgaat." Roel Berghuis, vakbondsleider van FNV Spoor, is bang dat een botsing met die snelheden vreselijke gevolgen kan hebben.

De inspectie ziet er sinds december strenger op toe dat treinen in tegengestelde richting niet op hetzelfde spoor terechtkomen. Maar daar putten de machinisten weinig vertrouwen uit: "Als we altijd volgens de planning zouden rijden, zou er nooit een ongeluk gebeuren", zeggen ze. "Het gevaar ontstaat zodra een paar treinen vertraagd zijn; dan worden alle trucs uit de kast gehaald om de dienstregeling weer in het gareel te krijgen."

Nog veiliger

NS en ProRail zeggen dat de snelheid bij stations alleen wordt verhoogd als er met minder wissels kan worden gereden. "Daardoor wordt het spoor nog veiliger", zeggen ze. Ze zeggen wel in gesprek te zijn met het bezorgde personeel.

FNV Spoor zegt dat veel machinisten huiverig zijn geworden na de treinbotsing in Amsterdam, in april 2011. Daarbij kwam één persoon om het leven, en waren er 190 gewonden. In het onderzoeksrapport had de raad kritiek op de veiligheidsstructuur bij NS, ProRail én de inspectie.

Door: Maarten

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl