'Langstudeerboete niet sportief'

De langstudeerboete gaat waarschijnlijk ook gelden voor topsportster Sytske de Groot (stuurboord, roeiploeg Vrouwen Acht, gaat naar de Olympische Spelen). Naast de sport studeert Sytske namelijk Maritieme Techniek aan de Technische Universiteit in Delft en staat voor het 8ste jaar ingeschreven. Vandaag zit Sytske in Frankrijk op trainingskamp met haar roeiploeg en we skypten met haar.

• DUUR: 01 MIN 00 SEC
  • 888 KEER BEKEKEN
Sluit video
Uitspraak in rechtszaak tegen langstudeerboete

De volledige uitspraak van de rechter in de zaak die drie studentenorganisaties hadden aangespannen tegen de staat vanwege de langstudeerboete.

• DUUR: 31 MIN 41 SEC
  • 1602 KEER BEKEKEN
Op de valreep afstuderen

Met de langstudeerboete in zicht besluiten veel studenten nog even alles op alles te zetten, zodat ze deze zomer kunnen afstuderen. Bibliotheken in studentensteden zitten voller dan normaal. En ook zoeken veel studenten hulp, bij een commercieel bureau.

• DUUR: 01 MIN 42 SEC
  • 594 KEER BEKEKEN
Komt het leenstelsel er?

Het leenstelsel moet de langstudeerboete vervangen. Maar ook dat plan staat nu ter discussie: de GroenLinks-fractie in de Eerste Kamer ligt dwars.

• DUUR: 59 SEC
  • 510 KEER BEKEKEN
De langstudeerboete kostte 12,3 miljoen euro

Hij kwam er nooit, maar heeft ons wel flink wat geld gekost: de langstudeerboete. De totaalprijs van de invoering en afschaffing van de boete: 12,3 miljoen euro.

• DUUR: 26 SEC
  • 654 KEER BEKEKEN
vrijdag 28 dec 2012

Jaaroverzicht 2012: de langstudeerboete

NOS op 3 staat de laatste 5 dagen van 2012 stil bij 5 onderwerpen die wij tekenend vonden voor 2012. Vandaag: de langstudeerboete.

Bekijk de visualisatie van Liselotte Heesbeen en Amber Welboren:

De langstudeerboete bezorgde dit jaar veel studenten slapeloze nachten. Om ervoor te zorgen dat studenten niet te lang studeren maakte staatssecretaris Halbe Zijlstra een nieuwe wet: studenten die meer dan een jaar extra nodig hebben voor hun studie, krijgen 3000 euro boete per jaar dat ze langer studeren.

De nieuwe plannen konden rekenen op veel protest. Duizenden studenten protesteerden op het Malieveld en de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) vreesde dat tienduizenden studenten zouden afhaken, omdat ze de boete niet konden betalen. Zelfs de politiek begon te twijfelen. Maar Zijlstra was niet van plan te stoppen met de boete, omdat het afschaffen van de maatregel een groot gat zou slaan in de financiƫle begroting. Ook juridisch gezien was het lastig, omdat de 3000 euro al in de wet was vastgelegd.

Maar toen viel het kabinet en lag alles weer open. Grote onduidelijkheid, want kwam de langstudeerboete er nou wel of niet? De VVD en de PvdA gaven uiteindelijk het verlossende woord: de langstudeerboete is van de baan. Het kost wat: 12.3 miljoen, maar dan heb je ook wat. Of toch niet? De langstudeerboete wordt vervangen met een 'sociaal' leenstelsel, maar hoe sociaal is dat stelsel eigenlijk?

Door: Maarten