Laatste reportages NOS op 3?

Het einde der tijden. Vandaag zou het zover moeten zijn, volgens de inmiddels beruchte Maya-kalender. Dit is dus misschien wel de laatste reportage die collega Michiel Moerdijk maakte voor NOS op 3.

  • 417 KEER BELUISTERD
Sluit video
vrijdag 21 dec 2012

Wereld overleeft einde der tijden

Het is weer eens met een sisser afgelopen: het einde der tijden. Dat zou vandaag gebeuren, omdat op 21 december 2012 de Maya-kalender ophoudt. Maar inmiddels kunnen we wel concluderen dat er ergens een miscommunicatie is geweest: we zijn er nog.

Bij verschillende Maya-ruïnes in Midden-Amerika hadden zich duizenden mensen verzameld. En wereldwijd waren er allerlei bijeenkomsten:

Traditionele Maya-ceremonie

In Guatemala is in een tempel een traditionele ceremonie gehouden om het einde van de oude Maya-kalender te vieren:

#EndOfTheWorldConfessions

Het oostelijk halfrond heeft vandaag in ieder geval overleefd. De vraag is of sommige Twitteraars al spijt hebben van hun bekentenissen via #EndOfTheWorldConfessions. Niet allemaal even serieus natuurlijk: zo zegt iemand soms graag vuilniszakken te vullen met gelatine, er in te kruipen en te doen alsof hij een ongeboren foetus is.

'Aarde wordt vanaf vandaag een paradijs'

Volgens sommige Maya-aanhangers is het vandaag helemaal geen slechte dag. Zij zien juist kansen om van de aarde een paradijs te maken. Verslaggever Harro Brouwer ging bij ze langs.

Nasa: 'Maak je geen zorgen'

Volgens de NASA hoeven we ons geen zorgen te maken over het vergaan van de aarde. "De aarde doet het al meer dan 4 miljard jaar prima en betrouwbare wetenschappers zien geen reden voor een catastrofe in 2012". De organisatie heeft zelfs een speciale 'einde van de wereld-website' waarop onder andere veel gestelde vragen worden beantwoord.

Reclames

Ook bedrijven spelen slim in op het einde van de wereld. Zo maakte Durex een aantal toepasselijke reclameposters.

Axe heeft een speciale deodorant gemaakt: The Final Edition.

Diesel wenst iedereen een "happy apocalypse" met een opmerkelijke reclame. Het motto? #GetItWhileYouCan.

Deel dit artikel