Wilde BBC affaire Savile in doofpot stoppen?

Crisis bij de BBC. Het lijkt erop dat de Britse omroep Jimmy Savile, een tv-icoon uit de jaren 60 en 70, heeft willen beschermen. Terwijl hij honderden kinderen heeft misbruikt. Een rapport over het misbruik werd vorig jaar uit het nieuws gehouden.

  • DUUR: 01 MIN 31 SEC
  • 272 KEER BEKEKEN
Sluit video
woensdag 19 dec 2012

Savile-affaire: 'Chaos en verwarring' bij BBC

'Chaos en verwarring' bij BBC'Chaos en verwarring' bij BBCANP

Ondanks alle inspanningen was de BBC "totaal niet in staat" om om te gaan met de Savile-affaire. Dat blijkt uit het onderzoek dat de Britse omroep liet uitvoeren, nadat bekend werd dat icoon Jimmy Savile meer dan 200 misbruikslachtoffers heeft gemaakt.

Twee journalisten van het actualiteitenprogramma Newsnight vonden bewijs van het misbruik, maar de aflevering werd niet uitgezonden. In plaats daarvan zond de omroep een aantal eerbetonen aan het overleden BBC-icoon uit. Een andere omroep zond de documentaire wel uit, waarna de zaak escaleerde.

De BBC had volgens het rapport geen idee wat te doen; er was "chaos en verwarring". De onderzoekscommissie concludeert dat de omroep niet heeft geprobeerd de beschuldigingen in de doofpot te stoppen. Er was dus geen sprake van slechte bedoelingen, hoewel de beslissing om niets te doen met het misbruik van Savile verkeerd was. "Het was niet gedaan om de herdenkingsprogramma's van Savile te beschermen, of een andere verkeerde reden", zegt de maker van het rapport, Nick Pollard.

Tim Davie, de huidige baas van de BBC, laat in een e-mail weten dat hij "blij is dat uit het rapport blijkt dat er geen druk was om de Newsnightuitzending te blokkeren of om de herdenkingsprogramma's te beschermen". Wel moet de BBC leren van de conclusies: "Het rapport laat duidelijke fouten zien in onze systemen, maar ook de manier waarop we samenwerken en keuzes maken."

Bijltjesweken bij BBC

Via een tv-documentaire kwam naar buiten dat Savile zich schuldig maakte aan seksueel misbruik. In eerste instantie zou het gaan om 25 slachtoffers, maar al snel bleken het er meer dan 200 te zijn geweest. Hij zou onder andere meisjes tussen de 13 en 16 jaar hebben verkracht.

Daarna ging het hard; het ene schandaal na het andere kwam boven water. Nieuwsprogramma's van de omroep moesten het nieuws openen met zichzelf. Allerlei mensen binnen de BBC namen ontslag, waaronder de directeur, de chef van Newsnight en het hoofd van de nieuwsafdeling én haar plaatsvervanger. Ook werden andere bekende Britten opgepakt omdat ze medeplichtig zouden zijn geweest aan het misbruik binnen de BBC.

Door: Maarten

Deel dit artikel