NS past dienstregeling alweer aan

Overvolle treinen, extra reistijd en te krappe overstaptijden - nog nooit zijn er zoveel klachten over een nieuwe dienstregeling binnengekomen bij de NS. Het is de meest ingrijpende verandering in de afgelopen 5 jaar. Waarom?

  • DUUR: 01 MIN 22 SEC
  • 435 KEER BEKEKEN
Sluit video
Duizenden klachten over nieuwe dienstregeling NS

Nog nooit waren er zoveel klachten over een nieuwe dienstregeling als nu. Duizenden mensen hebben geklaagd over overvolle treinen en vertragingen. De NS gaat nu bekijken of de nieuwe dienstregeling moet worden aangepast.

  • DUUR: 51 SEC
  • 3493 KEER BEKEKEN
Sluit video
donderdag 13 dec 2012

Dienstregeling NS: If it ain't broke, don't fix it?

Dienstregeling NSDienstregeling NSNOS op 3

Nog nooit zijn er zoveel klachten binnengekomen over de nieuwe dienstregeling van de NS als nu. Duizenden reizigers klagen sinds zondag over te volle treinen en vertragingen. Maar waarom verandert de NS elk jaar de dienstregeling als het gewoon goed gaat?

Volgens de NS zijn daar twee goede redenen voor. "Eén keer per jaar op de tweede zondag van december wordt in heel Europa de dienstregeling voor openbaar vervoer aangepast", zegt woordvoerder van de NS Eric Trinthamer. "De NS dienstregeling hoort daar dus ook bij. Maar dit jaar is de ingrijpendste verandering van de afgelopen vijf jaar en dat komt met name door de Hanzelijn en vijf nieuwe stations die zijn gebouwd. De meeste regelingen moeten dan omgegooid worden. En ten tweede valt er altijd wel wat te verbeteren. Er zijn altijd wel klachten en de dienstregeling is nooit perfect."

Wennen

Volgens de NS is de nieuwe dienstregeling gewoon een kwestie van wennen. "Mensen die vijf keer per week reizen met de trein zijn na een week wel gewend dat hun reistijden iets anders zijn dan voorheen, maar voor reizigers die één tot twee keer per week reizen kan het even lastig zijn", zegt Trinthamer.

De NS zegt dat ze alle klachten wel serieus nemen en het deze week nog even aankijken. Als de klachten dan nog steeds binnenstromen, nemen ze maatregelen. Er zouden bijvoorbeeld langere treinen ingezet kunnen worden, of ze kunnen intercity's laten stoppen op perrons waar ze nu voorbij zouden rijden. "Een perfecte dienstregeling kan je nooit hebben. Er zijn altijd wel mensen die er een klacht over hebben", zegt Trinthamer.

Complimenten

Krijgt de NS dan ook wel eens complimentjes? "Ja, tuurlijk krijgen we die ook wel," zegt Trinthamer. "Maar het is makkelijker om te klagen, dan een complimentje te geven." Twitter stroomt in ieder geval vol met klachten.

Meest voorkomende klachten

  • Almere Buiten - Intercity is verdwenen en overvolle stoptreinen. Soms blijven er mensen achter op perron.
  • Amsterdam-Den Haag - Er is een langere reistijd,omdat de Beneluxtrein is verdwenen
  • Zutphen-Den Haag,Zwolle-Enschede/Apeldoorn - Je moet erg lang wachten in Deventer
  • Apeldoorn/Deventer - Er rijdt nog maar 1 rechtstreekse trein naar het westen en die is overvol en lange wachttijd overstap Amersfoort
  • Haarlem-Den Haag/Rotterdam - Treinen komen vanuit Amsterdam en zijn al vol als ze Haarlem binnenrijden.
  • Heerlen - In Heerlen heb je maar 2 minuten overstaptijd om intercity naar het noorden te halen.
  • Emmen-Zwolle - Is een nieuw traject en er rijden Arriva treinen. Veel vertraging,waardoor reizigers aansluiting missen.
  • Veluwelijn - Vanaf Ermelo/Harderwijk/Amersfoort Vathorst richting het westen moet je lang wachten op overstap
  • Vlissingen/Bergen op Zoom - Vroeger stopte intercity alleen op grote stations,maar nu stopt de intercity op alle stations in Zeeland.
  • Leiden-Amsterdam - Er rijden nog maar 4 treinen per uur in plaats van 6. Hierdoor zijn treinen overvol.


Door: Esther


Deel dit artikel