NOSop3

NS en Prorail onder verscherpt toezicht

Aangepast op

Treinen die door rood rijden: ook de minister is er nu klaar mee. En het is zo erg dat de NS en Prorail zijn onder verscherpt toezicht gesteld. Dat heeft alles te maken met het treinongeluk in Amsterdam van april. Toen ging een trein door rood en botste frontaal op een andere trein.

Beide bedrijven moeten veiligheidsrisico's beter meewegen bij het vastleggen en aanpassen van de dienstregeling. Op 21 april, toen de treinen in Amsterdam botsten, was er vanwege werkzaamheden een aangepaste dienstregeling. Maar NS en ProRail hadden in die dienstregeling te weinig speling gepland voor het passeren van de tegemoet komende treinen en waren er te sterk vanuit gegaan dat de machinist op een rood sein reageert. En juist dat gaat vaak mis.

Het afgelopen jaar zijn 140 treinen door rood gereden, bleek uit voorlopige cijfers. De Inspectie Leefomgeving en Transport wilde die cijfers toen nog niet bevestigen. In heel 2011 reden 150 treinen door rood. Prorail wilde dat terugdringen, maar dat lijkt dus nog niet gelukt.

Techniek

Door rood gaan is een menselijke fout, maar ook de techniek eromheen moet verbeterd worden. Zoals het feit dat een machinist geen waarschuwing krijgt als hij door rood rijdt. En dat controllers dat ook niet kunnen zien. Verder zegt de onderzoeksraad dat de treinen van de NS niet het "veiligst denkbaar" zijn. Dat bleek door het grote aantal gewonden van de botsing in Amsterdam: 190.

Toch zegt de inspectie wel vertrouwen te hebben dat het nu wordt opgelost, desnoods door minder treinen te laten rijden.

Door: Helen