'Een mailtje is niet genoeg'

Zelfs na de e-mail van Facebook is er veel onduidelijkheid over wat er precies gaat veranderen aan het beleid, en wat er gaat gebeuren met je privégegevens? Onze verslaggever Arlene zocht het uit.

  • DUUR: 01 MIN 37 SEC
  • 1122 KEER BEKEKEN
Sluit video
dinsdag 4 dec 2012

Facebookers stemmen over eigen privacy

Vredesconferentie FacebookVredesconferentie FacebookEmil van Oers

Sinds gisteravond mogen Facebookgebruikers stemmen over nieuwe aanpassingen die gevolgen hebben voor hun eigen privacy. Facebook wil meer informatie kunnen delen met andere partijen en hiervoor moet het privacybeleid worden aangepast. Eens of oneens? De stembureaus zijn geopend.

De wijzigingen gaan bijvoorbeeld over andere bedrijven, overgenomen door Facebook, die gegevens van gebruikers mogen hebben. Instagram is zo'n bedrijf dat de persoonsgegevens die via Facebook binnenkomen, zelf wil gebruiken. Ook is het zo dat Facebook meer gegevens aan adverteerders wilt doorspelen, zodat zij nóg gerichter advertenties kunnen plaatsen. Alles wat je deelt of 'liked' via Facebook zal voor bedrijven zichtbaar zijn zodat zij gericht hun advertenties op je af kunnen vuren.

Open brief

Twee weken geleden kondigde Facebook de veranderingen al aan. Al snel waren de eerste protesten hoorbaar: gebruikers en privacy-waakhonden trokken direct aan de bel. Ze vonden dat Facebook te ver ging. Het Centrum voor Digitale Democratie stuurde een open brief naar oprichter Mark Zuckerberg met het verzoek de wijzigingen terug te trekken.

Open brief of niet, de gebruikers zijn nu zelf aan het woord. Behalve wijzigingen rondom de privacy van gebruikers staat ook de stemprocedure zelf ter discussie. Facebook wil er namelijk van af. De procedure is nu dat wanneer aangekondigde wijzigingen meer dan 7000 reacties opwekken, er automatisch een poll komt. Alle Facebookers mogen dan stemmen over het al dan niet doorvoeren van wijzigingen. Voorwaarde is dat de uitslag van zo'n stemming pas bindend is, als meer dan een derde van alle gebruikers heeft gestemd. Met ruim 1 miljard gebruikers wereldwijd, zijn dit er dus nogal wat.

28.000

De praktijk leert dat die meerderheid nooit wordt gehaald. In juni was er een soortgelijke poll, ook over veranderingen in het privacybeleid, en daar was de opkomst te laag. Daarom wil Facebook de regel liever afschaffen. De veranderingen rondom je privacy zijn dus de laatsten waarover je mee kunt praten. Stemmen kan nog tot 10 december. Rond 9:00 uur vanochtend stond te teller op bijna 28.000 stemmen. Het merendeel hiervan kiest ervoor alles bij het oude te laten en stemt tegen de wijzigingen; slechts 2.768 Facebookers hebben vóór gestemd.

Door: Dorien

Deel dit artikel