NOSop3

'Sigarettenmakers: we hebben gelogen'

Aangepast op

"We hebben bewust het Amerikaanse publiek misleid." Dat moeten Amerikaanse tabaksfabrikanten in een reclamecampagne naar buiten brengen.

Ze moeten van de rechter toegeven dat ze het publiek jarenlang hebben voorgelogen over de gevaren van sigaretten. En dan niet ergens weggestopt in een kolommetje op pagina 12, maar net zoals bij hun 'normale' campagnes: ze moeten groot uitpakken in landelijke media, zowel in kranten als op radio en tv.

Light-sigaretten

Volgens de rechter hebben de fabrikanten het Amerikaanse publiek willens en wetens misleid door bijvoorbeeld te adverteren met de boodschap dat light-sigaretten en sigaretten met weinig teer minder schadelijk zijn dan 'gewone' sigaretten.

Uiteraard moeten de sigarettenmakers de campagne zelf betalen. Een andere voorwaarde is dat de reclamecampagne minimaal twee jaar duurt. Er zijn vijf teksten gemaakt die de bedrijven moeten publiceren.

1.200 doden

In een van de teksten geven de sigarettenproducenten dus toe dat ze "bewust het Amerikaanse publiek hebben misleid". In een andere advertentie moeten ze melden dat er dagelijks gemiddeld 1.200 Amerikanen doodgaan aan de gevolgen van roken. De andere drie teksten zijn nog niet bekend.

De uitspraak is een vervolg op een beslissing in 2006. Toen al werd bepaald dat er zo'n campagne moest komen. Sindsdien is er veel geruzied over de inhoud van de advertenties. Nu is bepaald hoe de campagne er precies uit moet zien.

Heeft Nederland een probleem?

Philip Morris in Nederland denkt dat de uitspraak van de Amerikaanse rechter geen invloed heeft op de situatie in Nederland: "In Europa mochten we al jaren geen light-sigaretten meer verkopen. Toen het wel mocht, maakte wij geen reclame maken dat het gezonder zou zijn. Het 'light' van de sigaret sloeg op de minder sterke smaak."

Slepend gevecht

De Amerikaanse sigarettenfabrikanten hebben nog geen reactie gegeven op de uitspraak: de verwachting is dat ze in beroep gaan. Ook zal er een slepend gevecht ontstaan over de exacte kosten van de reclamecampagnes.

Door: Suse