dinsdag 27 nov 2012

Heb jij die Facebook-email gelezen?

FacebookFacebookLaughing Squid/Flickr/Creative Commons/by-nc-nd/2.0

Wist je dat je over elke wijziging van Facebook kunt stemmen? Binnenkort kan je stemmen over je stemrecht. Als het aan Facebook ligt worden beleidsveranderingen namelijk niet meer voorgelegd aan gebruikers. Dat zeggen ze in een e-mail aan alle gebruikers. De kans is groot dat je geen idee hebt waar het over gaat, want veel mensen hebben de e-mail niet gelezen of niet eens gekregen.

Dat bleek ook in onze poll op Facebook gisteren.

In de e-mail kondigt Facebook aan dat ze willen stoppen met het stemsysteem voor gebruikers. Via dat systeem kunnen gebruikers veranderingen op het sociale netwerk blokkeren. Daarnaast wil Facebook informatie gaan delen met de fotodienst Instagram. Zo hebben ze meer data over gebruikers, die vervolgens gedeeld wordt met adverteerders.

Als je het daar niet mee eens bent, heb je tot morgen de tijd een reactie achter te laten. Binnenkort kan je stemmen over de wijzigingen.

Internetjurist Bart Schermer vindt dat Facebook niet zomaar een mailtje kan sturen met veranderingen. "Je geeft toestemming aan Facebook om jouw gegevens te verwerken op basis van hun privacybeleid. Als dat beleid ingrijpend wijzigt moeten ze opnieuw toestemming aan je vragen."

Stemmen

Of je stem veel verschil zal maken blijft de vraag. Het is nog nooit voorgekomen dat gebruikers het beleid van Facebook wegstemden. Dat is misschien niet zo gek, want er hoort een omslachtige procedure bij. Facebook kondigt alle veranderingen aan op een pagina. Als daar meer dan 7000 reacties op komen, wordt een poll aangemaakt door Facebook. Als 30 procent van de Facebook-gebruikers daarop stemt, luistert Facebook naar de uitslag. Dat zijn 300 miljoen gebruikers. Aangezien bijna niemand weet dat je kan stemmen, is dat nog nooit gebeurd.

Hoax

Veel mensen denken dat de privacy- en copyrightvoorwaarden veranderen. Daarom zetten ze een tekst op hun profiel, waardoor ze beschermd zouden zijn tegen privacy- en copyrightschending. Helaas, het is een hoax. "Je hoeft geen melding te maken over copyright-problemen omdat de wet je toch al beschermt. De melding over je privacy is zinloos en betekent niks", zegt advocaat Brad Shear tegen ABC News.

Facebook komt vaker in het nieuws door hun privacy-beleid. In het Amerikaanse tv-programma "60 minutes" verdedigt de CEO Mark Zuckerberg het beleid. Hij lijkt het er moeilijk mee te hebben want het zweet breekt hem letterlijk uit.

Deel dit artikel
Onderwerpen: