maandag 19 nov 2012

GB stoot VS van 'soft power'-troon

Soft Power Survey van MonocleSoft Power Survey van MonocleMonocle.com

The Empire Strikes Back: Groot-Brittannië is de invloedrijkste natie ter wereld en niet langer Amerika - op 'soft' gebied dan. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst, Soft Power Survey, van Monocle Magazine. Dat kijkt eens niet naar wapens en geld, maar naar de invloed van de regering, diplomatieke betrekkingen, culturele export, onderwijs en de aantrekkelijkheid voor bedrijven.

Soft power wordt ook steeds belangrijker: "Je komt er niet meer door vette cheque uit te schrijven en oorlogen zijn nooit zo slecht voor het imago geweest als nu", aldus hoofdredacteur Tyler Brûlé. Jaren stond Amerika dus bovenaan, maar die is verstoten. Groot-Brittannië staat op 1, voornamelijk door de Olympische Spelen die de natie wist te verenigen. "Prima reclame ook voor de rest van de wereld", aldus Monocle. En door de James Bondfilm Skyfall wil iedereen 'the Queen's English' spreken.

De VS staat dus op plek 2, omdat die meer zou moeten investeren in de wereldvoedselproblematiek, gezondheidszorg en klimaatverandering, in plaats van in onbemande drones. In de top 5 staan verder Duitsland, Frankrijk en Zweden. Zweden is omhoog gegaan in de lijst, door stabiele factors als Abba en Ikea, maar ook "omdat ze zichzelf als ontzettend vriendelijk weten te verkopen".

Nederland

En dan Nederland: gedaald naar plek 15. "Onvoorstelbaar dat Nederlanders een generatie geleden gezien werden als de progressiefste inwoners van Europa". Maar de ambassades doen goed werk in het verkopen van ons land.

Andere opvallende landen

  • Denemarken is gestegen naar plek 7. Reden? De wereld merkt dat het land meer is dan Legoland, door tv-series als The Killing en Borgen. Ook architectuur en design doen het nog goed als exportproduct.
  • Zuid-Korea is gestegen naar 11. Door, hoe kan het ook anders, Psy die een wereldwijde hit scoort met Gangnam Style. Monocle had het land al langer in het vizier vanwege K-pop, maar nu is het echt rijp voor wereldwijde export.
  • Italië stijgt naar plek 14 - vooral door het vertrek van Silvio Berlusconi. Ondanks de crisis dus, en de Italiaanse keuken doet het altijd goed.
  • Oostenrijk staat op dezelfde plek als vorig jaar, 18. Maar Felix Baumgartner heeft laten zien dat ze niet alleen maar ouderwets zijn.
  • Over België is de lijst niet positief, het land is gelijk gebleven op plek 19, maar zou wel een boost kunnen gebruiken. Zoals Monocle zegt: "Het kan zijn dat België over 10 jaar niet eens meer bestaat door al het politiek gerommel".
  • Turkije staat voor het eerst in de top 20, op nummer 20. Steeds meer internationale bedrijven zien Istanbul wel zitten en steeds meer Europeanen ontdekken de Turkse soaps

De complete lijst vind je hier.

Door: Helen

Deel dit artikel