vrijdag 9 nov 2012

McCrisis: menuutje voor de kleine portemonnee

McDonald's in AlmereMcDonald's in Almereharry_nl - Flickr / Creative Commons 2.0 by-nc-sa

McDonald's: ook voor de kleine trek. Of eigenlijk: de kleine portemonnee. Lang ging het 's werelds grootste hamburgerketen voor de wind, maar daar begint nu ook de crisis toe te slaan.

In oktober is de omzet voor het eerst in bijna 10 jaar gedaald. Dat blijkt uit cijfers die de keten donderdag naar buiten bracht: in restaurants die meer dan 13 maanden open zijn, daalde de omzet wereldwijd met 1,8 procent. De laatste keer dat de verkoopcijfers daalden was in maart 2003. Volgens directeur Don Thompson komt dat door de economisch zware tijden en de groeiende concurrentie.

Small Menu

Dat zou de reden zijn dat McDonald's over een kleiner menu nadenkt, het 'small menu'. Dat ontdekte het vakblad Out of Home Shops. Of en wanneer het menu echt de restaurants bereikt, is niet bekend, maar het zou gaan om een menu met drie kleine producten voor 3,75 euro.

Het hoofdkantoor meldt dat ze in Europa inderdaad nieuwe maaltijdcombinaties willen maken, met verschillende prijzen. En ze werpen nog eens een kritische blik op het interieur. In Europa harkt McDonald's 40 procent van het totaalresultaat binnen.

Door: Helen

Deel dit artikel