NOSop3

Fietsersairbag: slechts hoofdpijn in plaats van dood

Aangepast op

Slechts een beetje hoofdpijn in plaats van overlijden. Dat is het verschil dat een fietsersairbag kan maken, aldus TNO. Het onderzoeksbureau hield vandaag een succesvolle botsproef met een auto uitgerust met een fietsersairbag en een fietser. Tenminste, een dummy op een fiets.

De airbag is ingebouwd in de motorkap. Een camerasysteem houdt in de gaten of er een fietser in de buurt is. Als een sensor in de bumper voelt dat er botsing is, wordt een u-vormige airbag bij de randen van de voorruit opgeblazen. Dit illustreert deze crashtest van vanmiddag, waar een auto met 40 kilometer per uur een stilstaande fietser raakt, het best.

Het is dus vaak de zij- en onderkant van de voorruit waar fietsers met hun hoofd terechtkomen bij een frontale aanrijding. Met alle gevolgen van dien. Hoewel het totale aantal verkeersdoden de afgelopen tien jaar fors is gedaald (van 1100 naar ruim 600 slachtoffers), neemt het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers toe. In 2011 kwamen 200 mensen om het leven bij een fietsongeluk, tegen 162 doden een jaar eerder. Een fietsersairbag kan volgens TNO tot 35 tot 45 procent minder verkeersslachtoffers zorgen.

Maar, dan moeten de autofabrikanten wel overstag gaan. En dat is moeilijker dan gedacht. De Nederlandse overheid kan dit niet zomaar verplicht stellen, dus de autofabrikanten moeten zelf actie ondernemen. TNO heeft echter goede hoop, aangezien er bij de demonstratie vandaag verschillende fabrikanten aanwezig waren.

Daarnaast wordt het steeds gebruikelijker dat autofabrikanten niet alleen om de veiligheid van de bestuurder en passagiers denken, maar ook aan de overige verkeersdeelnemers. Zo is in de modelserie V40 van Volvo automatisch een voetgangers-airbag opgenomen. Volgens kenners heeft de fietsersairbag echter nog een lange weg te gaan. Pas over een jaar of vijf zou het systeem Europees kunnen worden ingevoerd.

Door: Lex