NOS NieuwsAangepast

Geen 'shaken, not stirred' meer voor 007

Shaken, not stirred. Woorden waarvan iedereen weet: die horen bij James Bond. Vandaag is het precies 50 jaar geleden dat de eerste Bond-film Dr. No in première ging. En het houdt niet op: binnenkort komt Skyfall uit, nummer 23. Hij rijdt nog steeds mooie auto's, heeft de laatste gadgets en de mooiste vrouwen. Opmerkelijk verschil: Bond drinkt nu niet meer zijn bekende Martini, maar een alledaags Heineken biertje. Het bedrijf heeft miljoenen neergelegd om de film te mogen sponsoren.

'Product placement' wordt het genoemd: het subtiel neerzetten van een merk dat onderdeel van de scene wordt en zo ongemerkt reclame maken. Ook de Bond-films zitten er vol mee. Denk aan de glimmende BMW's of het nieuwste horloge van Omega. Als Heineken het voor elkaar krijgt om James Bond van drankje te laten veranderen, wordt reclame dan onderhand niet belangrijker dan de film zelf?

Belangrijker

Volgens Ebele Wybenga, marketingdeskundige én Bond-fan, wordt het subtiel plaatsen van merken in film en televisie steeds belangrijker. Het is nu eenmaal niet moeilijk om reclames te verwerken in films; je zit er als kijker zo in en hebt er weinig last van. "Met historische films wordt het wel wat lastiger", voegt hij toe. Logisch, want een blikje Coca Cola in Wuthering Heights is niet erg geloofwaardig.

Product placement is volgens Wybenga ook nodig. Sponsoren leggen veel geld neer en films worden steeds duurder. Maar of filmmakers ook echt in dienst van de merken staan? Nee, zo ver is het nog niet. Maar alles is onderhandelbaar, ook het drankje van James Bond.

Door: Dorien

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl