NOS NieuwsAangepast

Posteroorlog JS-VVD

"Geen gelul, leraren op nul", en "Villasubsidie voor de rijken, huurders moeten niet zeiken". Het zijn teksten die te lezen zijn op posters van de Jonge Socialisten. Niets aan de hand zou je denken, maar ze zijn in de huisstijl van de VVD en bijna niet van echt te onderscheiden. En dan komen dit soort teksten toch wat vreemd over. Pas aan de onderkant van de poster staat het logo van de Jonge Socialisten.

De jongerenpartij heeft tienduizenden posters laten drukken en wil ze overal in het land ophangen, vooral in de grote steden. Volgens JS-voorzitter Toon Geenen willen de Jonge Socialisten met de actie "het echte VVD programma blootleggen". "We vinden dat de posters zoals die zijn niet het echte VVD programma laten zien, dus doen wij dat maar", zegt hij. In 2010 deden ze dit trouwens ook al.

Diep triest

De jongerenafdeling van de VVD, de JOVD vindt de JS-actie "diep triest", zegt voorzitter Bram Dirks. "Blijkbaar hebben ze zelf niks te melden dat ze op deze manier campagne moeten voeren". "Zelf zouden we zoiets nooit doen." Ze nemen dan ook verder geen stappen of tegenactie.

Negative campaigning

Zo'n negatieve manier van campagnevoeren komt in Nederland niet heel veel voor. Over het algemeen gaat het er hier een stuk beschaafder aan toe dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten. Logisch, volgens Annemarie Walter van de VU. Zij promoveerde op negative campaigning in Nederland en de rest van Europa. "In de Verenigde Staten komen persoonlijke aanvallen veel meer voor, omdat je daar geen coalities hoeft te sluiten. In Nederland is het toch lastig als je later met iemand samen moet werken die je daarvoor in de campagne helemaal afgebrand hebt. Om de onderlinge verstandhouding niet onder druk te zetten vallen politici elkaar daarom minder vaak en hard aan. "

door: Sanne

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl