NOS NieuwsAangepast

Telegraaf nu eigenaar van Spits èn Metro

De Telegraaf Media Groep (TMG) was al uitgever van het gratis dagblad Spits. Vanaf 12 september is ook de gratis krant Metro van TMG.

TMG is niet van plan de Metro en de Spits samen te voegen, schrijft het in het persbericht. Volgens TMG moeten de kranten juist een eigen plaatsje krijgen op de dagbladenmarkt en de lezer meer variatie bieden. Uitgangspunt van TMG is volgens het persbericht dat de gratis dagbladen elkaar "zo goed mogelijk aanvullen en versterken op de lezers- of advertentiemarkt." Wel zullen er een aantal banen verdwijnen, maar hoeveel is niet duidelijk.

Thomas Bruning, van de Nederlandse Vereniging van Journalisten, denkt dat het niet bij het verdwijnen van banen zal blijven. "Het zal me niet verbazen dat tussen nu en een jaar één van de twee kranten wordt opgeheven."

Dalende inkomsten

Zowel de Spits als de Metro werd in 1999 gelanceerd. Samen bereiken ze dagelijks 2,3 miljoen lezers. Volgens cijfers van Nationaal Onderzoek Multimedia is Spits met 1.611.000 lezer de grootste landelijke gratis krant. Metro volgt met 1.489.000 lezers. Bestuursvoorzitter Herman van Campenhout van TMG vindt de overname een aantrekkelijke mogelijkheid in een tijd waarin het aantal zelfstandige kranten steeds verder afneemt. "Metro heeft een sterke marktpositie en een duidelijk eigen lezerskring".

TMG worstelt al een tijd met sterk dalende advertentie-inkomsten. Uit de halfjaarcijfers kwam pas geleden naar voren dat de advertentie-inkomsten met 10 procent zijn gedaald. TMG leed eerder ook al verlies met de sociale netwerksite Hyves.

Dat advertentie inkomensten niet alleen voor TMG een probleem zijn, bleek eerder dit jaar toen gratis dagblad De Pers failliet ging.

Door: Merel

    Deel artikel:

    Advertentie via Ster.nl